  • Data: 2005-07-23 22:23:01
    Temat: Re: Lapiemy zlodzieja - legalnie?
    Od: "Tiger" <s...@a...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > poczytaj sobie jak wygladaja prowokacje policyjne a potem pisz bzdury,
    > specjalisto od jezyka polskiego
    > a wygladaja np. tak, ze stawia sie na parkingu pod marketem samochod i
    > obserwuje, kto (i czy w ogole) go ukradnie

    Prowokacje policyjne, to zupelnie inna kwestia. Widze juz w kazdym razie,
    skad sie wzial Twoj blad. Spowodowali go (jak w wielu przypadkach)
    niedouki-reporterzy, ktorzy na kazda policyjna akcje wolaja "prowokacja",
    zeby "nius sie lepiej sprzedal". Sytuacja, w ktorej policjanci zostawiaja
    samochod "do ukradzenia", z ukryta kamera, itd itp - to nie prowokacja,
    tylko pulapka. Policyjna prowokacja jest np. inscenizowana transakcja zakupu
    narkotykow, albo "nakrecenie" zlecenia kradziezy samochodu. W sytuacji, gdy
    mowimy o prowokacji, mowimy o czynnym naklanianiu przez dana osobe do
    wykonania okreslonej czynnosci przez druga.

    Na przyklad:

    http://www.infor.pl/serwis_dev.html?serwis=11&krok=A
    &P180=14770

    Podstawa prawna:

    Ustawa z 6 czerwca 1997 r. (Dz. U. z dnia 2 sierpnia 1997 r.)
    Kodeks karny

    Art. 22 [Akcesoryjność odpowiedzialności]

    § 1. Jeżeli czynu zabronionego tylko usiłowano dokonać, podmiot określony w
    art. 18 § 2 i 3 odpowiada jak za usiłowanie.

    § 2. Jeżeli czynu zabronionego nie usiłowano dokonać, sąd może zastosować
    nadzwyczajne złagodzenie kary, a nawet odstąpić od jej wymierzenia.

    Art. 23 [Czynny żal]

    § 1. Nie podlega karze współdziałający, który dobrowolnie zapobiegł
    dokonaniu czynu zabronionego.

    § 2. Sąd może zastosować nadzwyczajne złagodzenie kary w stosunku do
    współdziałającego, który dobrowolnie starał się zapobiec dokonaniu czynu
    zabronionego.

    Art. 24 [Prowokacja]

    Odpowiada jak za podżeganie, kto w celu skierowania przeciwko innej osobie
    postępowania karnego nakłania ją do popełnienia czynu zabronionego; w tym
    wypadku nie stosuje się art. 22 i 23.

    Byc moze mam nieaktualne dane, jezeli tak - prosze mnie poprawic. W kazdym
    razie semantyka slowa prowokacja wedlug art. 24 kk. jest taka sama, jak
    podana za Slownikiem Jezyka Polskiego PWN.

    > powiedz mi wiec jak mam inaczej nazwac taka sytuacje?
    > oraz czy takie bezsensowne czepianie sie sprawia Ci jakas satysfakcje?
    > masz problemy ze soba?

    Mozesz nie zakladac, prosze, ze chcialem Cie zaatakowac? Bo ani tego nie
    zrobilem, ani nie mialem takiego zamiaru. Rozmawiajmy spokojnie, na pewnym
    kulturalnym poziomie, nie lubie szczekanek. Jest tez taka piekna zasada,
    zeby najpierw sprawdzic, a potem twardo bronic swojej racji. Nie, nie mam
    problemow ze soba. W cymbergaja rowniez nie gram.

    Pozdrawiam,

    Tiger