  • 1. Data: 2010-02-15 08:04:38
    Temat: Kwestia Prawa Autorskiego
    Od: Buster <r...@w...p.lodz.pl>

    Witam.
    Ostatnio zaintrygowała mnie czysto teoretyczna kwestia odnośnie Prawa
    Autorskiego. Wyobraźmy sobie sytuację. W roku 2000 otwieram firmę
    zajmującą się obrotem złomu o nazwie "Złomek". Zastrzegam sobie nazwę i
    logo. 6 lat później w Polsce wychodzi film "Auta", w którym w polskim
    tłumaczeniu występuje autko o imieniu Złomek. Czy w takiej sytuacji, ja
    jako właściciel praw do nazwy Złomek, mogę dochodzić swoich praw i na
    jakiej podstawie? Podkreślam jeszcze raz, czysto teoretyczna sytuacja.

  • 2. Data: 2010-02-15 08:39:36
    Temat: Re: Kwestia Prawa Autorskiego
    Od: Olgierd <n...@n...problem>

    Dnia Mon, 15 Feb 2010 09:04:38 +0100, Buster napisał(a):

    > Podkreślam jeszcze raz, czysto teoretyczna sytuacja.

    Zatem czysto teoretycznie -- możesz.

    --
    pozdrawiam serdecznie, Olgierd

  • 3. Data: 2010-02-15 10:34:32
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Buster" <r...@w...p.lodz.pl> napisał
    > Ostatnio zaintrygowała mnie czysto teoretyczna kwestia odnośnie Prawa
    > Autorskiego. Wyobraźmy sobie sytuację. W roku 2000 otwieram firmę
    > zajmującą się obrotem złomu o nazwie "Złomek". Zastrzegam sobie nazwę

    Odróżnij proszę zastrzeganie znaku towarowego od utoworu w postaci
    oryginalnej, fikuśnej nazwy.
    Jeśli zastrzegasz znak(nazwę) w Urzędzie Patentowym, to podajesz klasy
    działalności dla jakiej zastrzegasz (za każdą kolejną płacisz). Pewnie
    będzie jakaś klasa na prowadzeniu skupu złomu, obrotu metalami itp. I tylko
    w tej klasie masz ochronę.

    > logo. 6 lat później w Polsce wychodzi film "Auta", w którym w polskim
    > tłumaczeniu występuje autko o imieniu Złomek.

    To zalezy, czy przyjąć, że "Złomek" to jest samoistny utwor w sensie prawa
    autorskiego (tzn. jest na tyle oryginalny, niepowtarzalny i naznaczony
    piętnem twórcy). Wydaje mi się, że samo słowo "złomek" takich cech nie
    posiada i nie możemy tu mówić w ogóle o prawach autorskich.

  • 4. Data: 2010-02-15 17:27:25
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 15-02-2010 09:04, Buster pisze:
    > Witam.
    > Ostatnio zaintrygowała mnie czysto teoretyczna kwestia odnośnie Prawa
    > Autorskiego.

    To nie jest kwestia prawa autorskiego tak tytułem wstępu.

    > Wyobraźmy sobie sytuację. W roku 2000 otwieram firmę
    > zajmującą się obrotem złomu o nazwie "Złomek". Zastrzegam sobie nazwę i
    > logo.

    Czyli rejestrujesz działalność gospodarczą (np. osoba fizyczna, spółka)
    pod firmą "Złomek".

> [...]
    > jako właściciel praw do nazwy Złomek, mogę dochodzić swoich praw i na
    > jakiej podstawie? Podkreślam jeszcze raz, czysto teoretyczna sytuacja.

    Art. 43(10) Kodeksu cywilnego. Aczkolwiek przy takim konflikcie
    oznaczenie działalności gospodarczej <==> nazwa własna bohatera filmu
    spodziewałbym się oddalenia powództwa bardziej niż zasądzenia czegokolwiek.

    --
    .B:artek.

  • 5. Data: 2010-02-16 08:23:41
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl> napisał
    > Zastrzegam sobie nazwę i
    >
    > Czyli rejestrujesz działalność gospodarczą (np. osoba fizyczna, spółka)
    > pod firmą "Złomek".

    Nie. Rejestracja działalności to nie to samo co zatrzeżenie znaku.
    Sama rejestracja działalności niczego nie zastrzega, a naruszeń możesz
    dochodzić na zasadach ogólnych (Kodeks Cywilny, o którym pisałeś, przepisy o
    nieuczciwej konkurencji), jedynie gdy ktoś ewidentnie wchodzi Ci w szkodę i
    potrafisz tego dowieść.

  • 6. Data: 2010-02-16 08:49:59
    Od: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>

    W dniu 16-02-2010 09:23, Piotr [trzykoty] pisze:
> [...]
    > dochodzić na zasadach ogólnych (Kodeks Cywilny, o którym pisałeś,
    > przepisy o nieuczciwej konkurencji), jedynie gdy ktoś ewidentnie wchodzi

    Ja to wiem, ale przeczytaj co chce zrobić autor wątku. "(...) otwieram
    firmę (...) o nazwie "Złomek" ".

    --
    .B:artek.