    From: "zbisa" <zbisa@SPAM_FUJzr.ita.pwr.wroc.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.rec.dom
    Subject: Re: Kwaterunek, a remonty i modernizacje
    Date: Thu, 19 Feb 2004 13:02:09 +0100

    Jesli jestes najemca mieszkania gminnego to zajrzyj do ktoregos z bardziej
    kumatych :-) sasiadow , ktorzy sa wlascicielami indywidualnymi i popros o
    udostepnienie: protokolow z zebran wspolnoty (tam sa wszystkie podjete
    uchwaly, jesli on ich nie ma to ma swiete prawo poprosic firme zarzadzajaca
    o kserokopie), rozliczenie ubiegloroczne i tegoroczne (czas zebran sie
    zaczal :-), kopie faktur za 2003 rok (jesli nie ma to ma rowniez swiete
    prawo do przejrzenia ich - czyli :-) do posiadania wlasnych kopii). Majac te
    dokumenty przesledzisz jak kombinuje firma zarzadzajaca, jakie uchwaly
    zostaly podjete (bo moze gdzies tam sa zapisy umozliwiajace im wredne ruchy)
    i jakie sa wydatki "zrobione na papierze". W ubieglym roku w naszej
    wspolnocie z roznych miejsc udalo nam sie odzyskac dla wspolnoty ok. 7600 zł
    (to nie pomylka!!! - powierzchnia nieruchomosci 1506m2; 26 mieszkan)).

    > "Zgodnie z brzmieniem art. 14 ustawy o własności lokali, na koszt
    > zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności:
    > 1) wydatki na remont i bieżącą konserwację,
    > 2) opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w
    > części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą
    > i windę,
    > 3) ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publiczne, chyba że są pokrywane
    > bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali,
    > 4) wydatki na utrzymanie porządku i czystości,
    > 5) wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

    Bo najemcy placa jakos tam skalkulowany czynsz i koniec - zas w przypadku
    wlascicieli oplaty sa zaliczkami na poczet rzeczywistych wydatkow.
    Wlasiciele czynia dwie wplaty: jedna to zaliczka na poczet kosztow, druga to
    wplata na fundusz remontowy (od tej pozycji masz prawo do odpisu 19% w po
    spelnieniu pewnych warunkow). Zaliczki te sa potem rozliczane przez firme
    zarzadzajaca. Warto to kontrolowac, dobrze opracowac plan gospodarczy na
    dany rok (uwaga! firmy zarzadzajace kombinuja z wstawianiem dodatkowych
    pozycji - w ubieglym roku probowali nam dolozyc dwie pozycje na sume
    4000zł) - w zasadzie rozliczenie roku poprzedniego zawsze powinno zakonczyc
    sie mala nadplata wlascicieli. Jesli firmy zarzadzajace ujawnia Ci
    niedoplate to wtedy za leb ich!!! Skontrolowac wszystko i porownac z
    podjetymi uchwalami.

    > I tu powraca problem podzielników kosztów c.o. o którym pisałem
    > wcześniej.

    W moim "slumsie" nie ma centralnego ogrzewania - wiec nie znam przepisow
    tegoz dotyczacych. Niestety - nie moge Ci pomoc :-((( a podzielniki (z tego
    co slyszalem) to bardzo nerwowy temat ....

    Za jakis czas bede bardziej kumaty "w tym temacie" ,bo w nowym mieszkaniu
    deweloper zamontowal prawdziwe liczniki ciepla - elektroniczne zuzytego w
    poszczegolnych mieszkaniach - ale to za chwile :-)))
    pozdrawiam! zbisa