    From: Grzegorz Staniak <w...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.pregierz
    Subject: Re: Kto zarabia na smieciach? Pierwsze kary smieciowe!
    Date: Sat, 13 Jul 2013 00:31:00 +0000 (UTC)
    <0...@b...poznan.pl> <krdlbt$pb6$1@news.task.gda.pl>
    <0...@b...poznan.pl> <krebpg$bq8$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@b...poznan.pl> <krgbvo$b10$2@node2.news.atman.pl>
    <0...@b...poznan.pl> <krgnob$nr3$1@node1.news.atman.pl>
    <51dbee9a$0$1211$65785112@news.neostrada.pl>
    <krgrm4$rrr$1@node1.news.atman.pl> <krgs01$s41$1@node1.news.atman.pl>
    <krgsij$rm8$1@node2.news.atman.pl> <krgt84$sa2$1@node2.news.atman.pl>
    <krgtqj$u87$1@node1.news.atman.pl> <0...@b...poznan.pl>
    <s...@i...pl>
    <0...@b...poznan.pl>
    <s...@i...pl>
    <1...@b...poznan.pl>

    On 11.07.2013, Budzik <b...@p...o.n.e.t.pl.nie.spam.oj> wrote:

    > Z tego punktu widzenia zapewne to jest prawda.

    Bynajmniej. Od dziesięcioleci wiadomo, że rynki są z definicji
    zawodne pod tym względem, były już za udowadnianie tego przyznawane
    nagrody Nobla. Takie przekonanie to jest importowanie żywcem
    z XIX wieku bajek dziadka Smitha. Rynki nie tylko mają konkretne,
    dobrze znane niedoskonałości, ale po prostu nie mogą dawać
    optymalnej alokacji zasobów, ponieważ rzeczywistość niespecjalnie
    współgra z tą wynoszoną na ołtarze teorią: konkurencja nie jest
    doskonała, uczestnicy rynku nie są racjonalni, informacja nie
    jest pełna ani symetryczna itp. Żaden rynek nie jest też "wolny",
    w sensie znanym z aktów strzelistych wyznawców Kościoła Niewidzialnej
    Ręki. Nie ma więc żadnej systematycznej różnicy między kompetencjami
    uczestników rynku zgodnej z podziałem "prywatne-państwowe".
    Nieregulowana chciwość "prywatnych", przez fanatyków podnoszona
    jako prawie że ludzka cnota kardynalna, prowadzi do skutków znacznie
    gorszych, niż biurokratyczne regulacje "państwowych". Co dobrze
    widać, kiedy się popatrzy na rynki finansowe choćby w ostatnich
    pięciu latach.

    GS
    --
    Grzegorz Staniak <gstaniak _at_ gmail *dot* com>