    Newsgroups: pl.soc.prawo,pl.pregierz
    Date: Tue, 9 Jul 2013 20:06:58 +0200
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Kto zarabia na smieciach? Pierwsze kary smieciowe!
    <0...@b...poznan.pl> <krdlbt$pb6$1@news.task.gda.pl>
    <0...@b...poznan.pl> <krebpg$bq8$1@node1.news.atman.pl>
    <0...@b...poznan.pl> <krgbvo$b10$2@node2.news.atman.pl>
    <0...@b...poznan.pl> <krgnob$nr3$1@node1.news.atman.pl>
    <51dbee9a$0$1211$65785112@news.neostrada.pl>
    <krh8oo$a35$1@node1.news.atman.pl>

    On Tue, 9 Jul 2013, hiki o! wrote:

    > Niektorzy mysleli, ze smieci to prosty temat.
    > PRzeciez wszystko dzialalo do tej pory.
    > Nie bylo Neapolu.
    > Nie bylo syfu, balaganu.

    W kwestii formalnej - ostatnie zdanie jest nieścisłe.
    Był, w lasach i na nieużytkach.
    (to że "dalej będzie" jest wysoce prawdopodobne, ale może
    rzeczywiście w mniejszej skali - POD WARUNKIEM, że mechanizm
    "gmina ma odbierać wszystkie śmieci" zadziała, na razie nic
    na to nie wskazuje, bo kubłów nie przybyło :>)
    Prawdą jest, że "trzeba coś z tym zrobić" było uzasadnione, ale
    WYDAWAŁO BY SIĘ, że po reformach Buzka (i kilkukrotnych ruchach
    z pomysłami emerytalnymi wte i wewte) wszyscy (a co najmniej
    większość zamieszanych w zarządzanie) powinna mieć świadomość,
    że nagłe, duże zmiany, to nie jest coś co w .pl ma prawo
    dobrze zadziałać.
    Z empiriów tak wychodzi, nie z pesymistycznej postawy.

    IMVHO, należało odpowiedzieć na pytanie jak STOPNIOWO doprowadzić
    do stanu, że wszyscy będą płacić za swoje śmieci, ewentualnie
    zupełnie zmienić cel i zacząć od rozszerzenia bezpłatnego odbioru
    odpadów sortowanych (a to można NAPRAWDĘ robić stopniowo, bez
    zbędnych ruchów, kryteriów czasowych "żyletka jeden dzień
    100% zmiany").
    Być może z podatkiem "z tej okazji", ale tylko wtedy, kiedy
    darmowy odbiór JEST dostępny i to "wygodnie".
    W tę stronę, nie na odwrót.

    > Jak tak im poszlo ze smieciami, to ja sie nie dziwie,
    > ze autostrad dalej nie ma...

    Z tym "im" jest kłopot - bo niedostrzeganą korelacją jest
    "tacy urzędnicy jakie społeczeństwo" :D
    Prawodawca nie ma wyboru, musi dostosować "drogę prawną"
    do społeczeństwa, bo inaczej nie zadziała.
    Robienie gwałtownych zmian POLEGAJĄCYCH NA URZĘDOWEJ
    REGULACJI zostało już tyle razy przetestowane, że
    świadomośc wyniku powinna być.

    > UMOWA SMIECIOWA TO ETAT! Dostajesz śmieci! Gdy ty ciężko pracując
    > dostajesz na rękę 2150zł, fiskus i ZUS kasują 1450zł.

    Chcesz żeby związkowcy potracili "nienaruszalne" posady?
    :D

    pzdr, Gotfryd