  • 1. Data: 2003-12-27 21:32:27
    Temat: Ksiegarnie wysylkowe.
    Od: "Ajgor" <ajgor@bez_spamu.go2.pl>

    Jakis czas temu mialem dziwne zdarzenie (jesli mozna to tak okreslic).
    Poradzilem sobie z tym, ale chcial bym wiedziec (na przyszlosc), jak takie
    cos wyglada w swietle prawa. Otoz otrzymalem reklame ksiegarni wysylkowej.
    Zamowilem dwie ksiazki, ktore przyszly do mnie oczywiscie zapakowane w
    paczce. PO ODEBRANIU i rozpakowaniu paczki okazalo sie, ze wewnatrz oprocz
    ksiazek jest regulamin, a w nim stalo, ze odbierajac paczke dobrowolnie
    zapisalem sie do klubu ksiazki. Ze co kwartal mam obowiazek zamowic jedna
    ksiazke, a jak nie zamowie, to oni sami mi wysla, a ja mam obowiazek ja
    odebrac (i oczywiscie zaplacic). Oczywiscie olalem to i wywalilem do smieci.
    Po jakims czasie jednak przyszla paczka z niezamowiona przeze mnie ksiazka.
    Odeslalem dostawce z paczka i pwiedzialem, ze nie mam zamiaru odbierac. No i
    sie zaczelo. Przypomnienia, pouczenia, w koncu grozby sadem i wiezieniem za
    niedotrzymanie umowy. Dopiero jak im odpisalem, ze nastepna taka grozbe
    zloze w prokuraturze razem z oskarzeniem o probe wyludzenia, to sie
    skonczylo. Ale jak takie praktyki wygladaja w swietle prawa?

  • 2. Data: 2003-12-27 21:58:03
    Temat: Re: Ksiegarnie wysylkowe.
    Od: "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl>

    Użytkownik "Ajgor" <ajgor@bez_spamu.go2.pl> napisał w wiadomości
    > Jakis czas temu mialem dziwne zdarzenie (jesli mozna to tak okreslic).
    <ciach>
    > zloze w prokuraturze razem z oskarzeniem o probe wyludzenia, to sie
    > skonczylo. Ale jak takie praktyki wygladaja w swietle prawa?

    Tak jak sam sobie poradziłeś - do prokuratury.

    Pzdr
    Brodek

  • 3. Data: 2003-12-27 23:01:39
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Brodek" <B...@r...NIE.ODPOWIADAM.pl> napisał w wiadomości

    > Tak jak sam sobie poradziłeś - do prokuratury.

    Niekoniecznie.

    Po pierwsze z reguły drobnym druczkiem na tym pierwszym zamówieniu jest,
    że zapisujesz się na minimum dwa lata do klubu - no przynajmniej w znanych
    mi wypadkach było. Jeśli nawet nie ma, to jest wzmianka o wyrażeniu zgody
    na regulamin oraz informacja, że regulamin jest w biurze organizatora. Tak
    więc jest to forma umowy cywilnoprawnej i nie jestem przekonany, czy to
    wydawnictwo nie wygrało by sprawy przed sądem cywilnym.

    Po drugie prokuratura bardzo szybko odbiła by piłeczkę wydają odmowę
    wszczęcia postępowania w tej sprawie, albowiem żądanie zapłaty należności,
    choćby bezsensownej wyłudzeniem nigdy nie będzie. Tym bardzie
    oświadczenie, że jak tych pieniędzy nie dostanę, to pójdę do sądu. To
    wolno każdemu. Najwyżej sąd cywilny uzna, że powód nie ma racji. W
    przeciwnym wypadku każda przegrana przez powoda sprawa cywilna powinna się
    kończyć sprawą karną.

    Wydawnictwo mogło odpuścić, ale równie dobrze mogli złożyć pozew do sądu i
    za jakiś czas przyjdzie wezwanie. Mają na to sporo czasu.

  • 4. Data: 2003-12-28 09:15:46
    Od: "Ajgor" <ajgor@bez_spamu.go2.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Wydawnictwo mogło odpuścić, ale równie dobrze mogli złożyć pozew do
    > sądu i za jakiś czas przyjdzie wezwanie. Mają na to sporo czasu.

    Sprawa z ksiazkami byla dosyc dawno. A o ile sie nie myle, calkiem niedawno
    w telewizji w jakichs wiadomosciach podawano, ze ta ksiegarnia zajmuje sie
    juz prokuratura. I nie tylka ta. Firmami, ktore rozdawaly kluczyki do
    samochodow pod warunkiem dokonania zakupu tez :)
    Mnie natomiast zastanawia, ile osob sie wystraszylo i placili za
    niezamowione towary.

  • 5. Data: 2003-12-28 10:23:40
    Od: kam <k...@p...onet.plX>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    > więc jest to forma umowy cywilnoprawnej i nie jestem przekonany, czy to
    > wydawnictwo nie wygrało by sprawy przed sądem cywilnym.

    Nie za bardzo, bo jeszcze musiało by udowodnić, że doręczylo regulamin...

    KG

  • 6. Data: 2003-12-28 12:29:14
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    Robert Tomasik <r...@g...pl> wrote:

> [...]
    > w znanych mi wypadkach było. Jeśli nawet nie ma, to jest wzmianka o
    > wyrażeniu zgody na regulamin oraz informacja, że regulamin jest w

    Tia, a kwestia zapoznania sie z regulaminiem to nic nie znaczacy
    szczegol, prawda? ;>
    Takie swistki podpisane w ciemno sa mniej warte niz papier na ktorym
    zostaly wydrukowane.

    > Tak więc jest to forma umowy cywilnoprawnej i nie
    > jestem przekonany, czy to wydawnictwo nie wygrało by sprawy przed
    > sądem cywilnym.

    Z ciekawosci - konczyles prawo? Bo takie praktyki ksiegarni
    wysylkowych sa stare jak swiat [no prawie ;)], w Polsce mialy miejsce
    jeszcze przed wojna i praktycznie na kazdych zajeciach cywilistycznych
    dla II i III roku sa podawane jako przyklad umow nie rodzacych skutkow
    prawnych, a przynajmniej pozbawionych mozliwosci przymusowego dochodzenia
    bo przeciez nie mozna zakladac ze ktos nie chce uczestniczyc w takim
    "klubie".

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl

  • 7. Data: 2003-12-28 14:01:44
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

    Użytkownik "Michal Bien" <m...@w...uw.edu.pl> napisał w wiadomości

    > Tia, a kwestia zapoznania sie z regulaminiem to nic nie znaczacy
    > szczegol, prawda? ;>

    Skoro warunek uczestnictwa przez dwa lata jest w samym formulażu, to moim
    zdaniem nie ma większego znaczenia, czy w ogóle jakiś regulamin istnieje.

    > Takie swistki podpisane w ciemno sa mniej warte niz papier na ktorym
    > zostaly wydrukowane.

    Może i tak, choć nie jestem do końca przekonany. Gdyby tak było, to by
    "wywróciło" się wiele umów z bankami. Tam też z reguły regulaminu nie
    podpisujesz. W BPH, to nawet w umowie jest napisane, że dostajesz ten
    regulamin, a jak zarzadałem w takim razie jednego egzemplaża, to sie
    okazało, że w całym oddziale nie ma tekstu. Nie byli nawet w stanie
    wydrukować z ichniejszej sieci, bo się okazało, że też był nieaktualny.

> [...]
    dochodzenia
    > bo przeciez nie mozna zakladac ze ktos nie chce uczestniczyc w takim

    A u mnie tego przykładu nie było, albo przyspałem. Zresztą jak ja się
    uczyłem, to akurat jeszcze o takich pomysłach ptaszki nie ćwierkały. Po za
    tym, skoro mówisz, że to jakiś podstawowy przykład, to przybliż
    uzasadnienie do nieważności takiej umowy, bo być może się mylę.

    Zakładamy następujący kazus: W gazecie jest wydrukowany blankiet. Na
    blankiecie jest napisane, że zamówienie dwóch promocyjnych książek
    obliguje do wybrania co najmniej jednej książki raz na kwartał z ich
    oferty. Dalej jest upoważnienie, że w razie niewybrania przysyłają jakąś
    tam pozycję kwartału. Osoba zainteresowana wypełnia i podpisuje blankiet i
    go wysyła. (Opis odpowiada mniej więcej stanowi prawnemu Świata Książki, o
    ile się nie mylę, bo nigdy w tym nie brałem udziału)

    Czy możesz mi wytłumaczyć, dla czego to oświadczenie woli jest ułomne i
    nie może podlegać dochodzeniu w procesie cywilnym?

  • 8. Data: 2003-12-28 14:04:16
    Od: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>

> [...]
    niedawno
    > w telewizji w jakichs wiadomosciach podawano, ze ta ksiegarnia zajmuje

    Ale, o ile ja się nie mylę, to chodziło o inne praktyki. Księgarnia
    wysyłała w ciemno jakieś tam pozycje z adnotacją, że albo masz zapłacić,
    albo im to odesłać. I chodziło o to, że musiałeś ponieść koszty tego
    odesłania.

    > I nie tylka ta. Firmami, ktore rozdawaly kluczyki do
    > samochodow pod warunkiem dokonania zakupu tez :)

    Ale to zupełnie inna sprawa. Tam wprost wprowadzano w błąd, bo faktycznie
    żadnych samochodów nie dostawałeś pomimo zakupu.

    > Mnie natomiast zastanawia, ile osob sie wystraszylo i placili za
    > niezamowione towary.

    Pewnie sporo, skoro się to opłacało.

  • 9. Data: 2003-12-29 19:08:23
    Od: "Ajgor" <ajgor@bez_spamu.go2.pl>

    Robert Tomasik wrote:

    > Ale to zupełnie inna sprawa. Tam wprost wprowadzano w błąd, bo
    > faktycznie żadnych samochodów nie dostawałeś pomimo zakupu.

    A mnie tak zastanawia: dostalem kluczyk.. zrobilem zakup i upominam sie o
    samochod. Oni oczywiscie odmawiaja. Jakie mam szanse wyegzekwowac ten
    samochod na drodze sadowej?

  • 10. Data: 2003-12-29 19:11:25
    Od: "Ajgor" <ajgor@bez_spamu.go2.pl>

    Robert Tomasik wrote:

> [...]
    >
    > Czy możesz mi wytłumaczyć, dla czego to oświadczenie woli jest ułomne
    > i nie może podlegać dochodzeniu w procesie cywilnym?

    Nie do konca zrozumiales chyba. Rzecz w tym, ze na tym blankiecie nie bylo
    NIC o jakichkolwiek obowiazkach. O tym "obowiazku" dowiedzialem sie jak juz
    odebralem pierwsza przesylke, podpisalem odbior i ja rozpakowalem.
    Zreszta musialo to byc szyte grubymi nicmi, skoro po jednej mojej grozbie
    przestali mnie nagabywac.