    From: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kradzież testu w trakcie egzaminu
    Date: Mon, 27 Jan 2014 16:29:03 +0100

    W dniu 27 sty 2014 15:51, Andrzej Lawa pisze:
    > Ummm... Nie. Idziesz ulicą. Robisz zdjęcia budynkom. Budynki są utworami
    > sztuki architektonicznej. Zgoda niepotrzebna.

    Ummm... Idę sobie na koncert Madonny na Stadionie Narodowym. Robię
    zdjęcia/nagrywam film. Koncert jest utworem sztuki audiowizualnej. Zgoda
    niepotrzebna. Tłumaczę to tym ochroniarzom i organizatorom. Ale oni
    swoje. Tłumaczę to potem w sądzie. Bo Andrzej Lawa napisał na
    pl.soc.prawo, że na "utwór sztuki [jakiejśtam]" zgoda niepotrzebna.

    A sąd mnie na to, że właśnie UTWORY podlegają ochronie prawa autorskiego.

    > Albo może inaczej: pokaż przepis zakazujący nagrywanie tego, co widzisz
    > swoimi oczami i co słyszysz własnymi uszami?

    Prawo do nagrywania osoby A kończy się tam, gdzie narusza to prawo osoby
    B do decydowania o zakresie udostępnienia swojego utworu. Inaczej: można
    nagrywać to, na co pozwala (czemu nie sprzeciwia się) autor. Podstawa
    prawna: ochrona wizerunku i twórczości na podstawie ochrony dóbr
    osobistych (art. 23 Kodeksu cywilnego) oraz art. 17 ustawy Prawo autorskie.

    > To tylko taka tradycja, a nie wymóg prawny. Przynajmniej nie w Polsce.

    Uśmiałem się... Korporacje liczące $$$ i nie robiące absolutnie NIC, co
    nie jest konieczne z punktu widzenia ratowania swojej dupy, szanują
    piękną staropolską tradycję informowania klienta na infolinii :D

    Człowieku, informacja taka jest podawana jako DUPOCHRON - właśnie
    dlatego, że nie można nagrywać bez zgody osoby nagrywanej - za wyjątkiem
    podsłuchu operacyjnego, z którego korzysta np. Policja.

    Wyżej.

    --
    .B:artek.