    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kradzież testu w trakcie egzaminu
    Date: Mon, 27 Jan 2014 15:51:49 +0100

    W dniu 27.01.2014 15:44, .B:artek. pisze:

    > Właściwie to nie... Generalnie zależy to od zgody osoby, której utwór
    > chcesz nagrać.

    Ummm... Nie. Idziesz ulicą. Robisz zdjęcia budynkom. Budynki są utworami
    sztuki architektonicznej. Zgoda niepotrzebna.

    Albo może inaczej: pokaż przepis zakazujący nagrywanie tego, co widzisz
    swoimi oczami i co słyszysz własnymi uszami?

    > Jak dzwonisz na infolinię, to jesteś pięknie informowany, że "w celu
    > polepszenia jakości usług rozmowa może być nagrywana".

    To tylko taka tradycja, a nie wymóg prawny. Przynajmniej nie w Polsce.

    [ciach]

    > Autor utworu decyduje o sposobie i zakresie jego rozpowszechnienia. I
    > jak sobie nie życzy np. nagrywania
    > wykładu/występu/projekcji/czegokolwiek, to ma do tego prawo. A osoby
    > rejestrujące wówczas nie mogą tego robić.

    Podstawa prawna?

    > Na takiej samej, na jakiej nie można nagrywać na koncertach, o czym

    Czyli jakiej?

    > wiesz (jak sam przyznajesz niżej). Autor albo podmiot, któremu

    Koncerty to sprawa "regulaminu" czyli de facto umowy cywilnej. Jeśli nie
    ma w umowie określonej kary umownej za złamanie jej postanowień - co
    niby zrobisz?

    A nawet jeśli jest kara umowna to jej egzekwowanie wymaga stosownej
    ścieżki cywilnoprawnej. W żadnym razie nie podpada to pod prawo karne.

    [ciach]

    > Zgoda, ale nie oznacza to wcale, że wszystko można rejestrować/nagrywać.

    Wypowiedź uzasadnij.