    From: ".B:artek." <m...@n...ma.i.nie.bylo.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kradzież testu w trakcie egzaminu
    Date: Mon, 27 Jan 2014 13:45:05 +0100

    W dniu 26 sty 2014 23:39, Student pisze:
    > Witajcie
    >
    > Spotkała mnie taka ... nietypowa sytuacja. :-)
    >
    > Zdawałem sobie na uczelni egzamin zerowy. Wykładowca rozdał arkusze
    > testów, które wypełniliśmy. Kiedy minął czas, zdecydowałem o wykonaniu
    > zdjęć metodami elektronicznymi swojego arkusza na potrzeby sprawdzenia w
    > domu. Wykładowca zauważył to i powiedział byśmy nie kopiowali testów bo
    > to kradzież jest.

    Wykładowca się obawia, że zrobisz zdjęcia i za rok wszyscy studenci będą
    test znali. I dlatego nie spodobało mu się robienie zdjęć. Samo robienie
    zdjęć kradzieżą może jeszcze nie jest, ale wyraża to obawy wykładowcy o
    to, do czego te zdjęcia mogą zostać użyte.

    Nawiasem mówiąc trochę nie rozumiem Twoich intencji. Po co Ci te
    zdjęcia? Obawiasz się fałszerstwa? Jak będziesz miał wątpliwości co do
    oceny, na pewno wykładowca pokaże Ci pracę.

    To odstąpiłem od dalszego robienia zdjęć. Kiedy
    > oddawałem wykładowca skreślił mój arkusz uzasadniając to tym, że to
    > kradzież jest. Że nie widzę w tym żadnej kradzieży to zwróciłem na to
    > wykładowcy, który obstawał przy swoim. Stwierdził np, że ten test chroni
    > prawo autorskie. Ja tam nie widzę by w zakresie w jakim go używałem
    > mogło go chronić prawo autorskie bo dostałem test do wypełnienia czyli
    > otrzymałem jakąś licencję na skorzystanie z niego.

    Dostałeś "jakąś" licencję. Ale ta Twoja licencja zapewne nie obejmowała
    możliwości kopiowania testu. Jeżeliby obejmowała, wykładowca nie
    widziałby problemu. Mogłeś test obejrzeć, przeczytać, ale nie kopiować.
    Tak jak w kinie - możesz obejrzeć sobie film, ale już nagrać go nie możesz.

    To wymyślił, że to
    > dokument i mogę tylko uzyskać do niego wgląd. Może i dokument, ale co z
    > tego. To by tylko osłabiało możliwość faktycznej ochrony prawem
    > autorskim. To zaczął porównywać do programu komputerowego. Program
    > komputerowy jaki jest każdy widzi, nie można go kopiować, ale inne
    > utwory ... dozwolony użytek. To, że wykładu nie mogę nagrywać jak
    > wykładowca nie zgodzi się. Po mojemu, nie ma żadnych przeszkód, również
    > dozwolony użytek.

    A znasz granice "dozwolonego użytku"? Co nim jest, a co już nie jest?

    Pogroził rektorem i taki tam pierdoły poopowiadał
    > ambicjonalne. Generalnie uwzględniłem jego prośbę o skasowanie tego
    > "dokumentu" co teraz uważam, za takie sobie. Poprosiłem by jednak ocenił
    > tę pracę. Na co stwierdził, że zrobi to skrupulatnie. Nie wiem co tu
    > można robić skrupulatnie lub nieskrupulatnie jak to zwykły test
    > jednokrotnego wyboru jest. W końcu dałem se spokój, bo dalsza dyskusja
    > niczego nie wnosiła.

    Sam się prosiłeś. Idź do zoo i wskocz na wybieg dla lwów z kawałkiem
    mięsa. A potem mów, że chciałeś się tylko zaprzyjaźnić z lwami.

    > Pracę napisałem prawdopodobnie na ocenę pozytywną, niewykluczone, że z
    > tych najlepszych, ale nie bardzo mogę to teraz ocenić bo nie kojarzę już
    > wszystkich pytań z ich subtelnościami. Otwarty szantaż nie rokuje jednak
    > dobrze. I tak się zastanawiam czy to czasem nie jest wyłącznie kwestia
    > prawna...

    No i jest kwestia prawna. Wytłumacz na jakiej podstawie mógłbyś robić
    zdjęcia tego testu, skoro miałeś go tylko wypełnić i nie jesteś jego
    autorem? Myślisz, że wszystko co widać i słychać można sobie zawsze
    nagrywać na własny użytek?

    --
    .B:artek.