    From: "Buker" <x...@x...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Koszty sądowe
    Date: Fri, 1 Mar 2002 13:36:28 +0100

    Użytkownik "Cinek" <m...@h...pl> napisał w wiadomości
    news:a5mj2i$sls$1@news.tpi.pl...

> [...]
    > Sądu wyższej instancji za pośrednictwem tego który wydał nakaz zapłaty.
    > i nie mowić o podejrzeniach, tylk po prostu zarzucić że wysokość
    > kosztów adwokata jest nieproporcjonalne do zawiłości sprawy i w związku z
    > tym rażąco
    > niesprawiedliwa! Sądy bardzo często zmniejszają te koszty, a ostatnio
    > coraz częściej samwe zasądzają minimalne w prostych sprawach z nakazu - co
    > jednak
    > jednak jest bardzo dyskusyjne! przy zażaleniu określic jaką kwotę
    koszt
    > ów się zaskarża, a więc o ile żąda się zmniejszenia.

    Sąd Najwyższy uznał, iż praktyki takie są niedopuszczalne jeżeli adwokat
    lub radca prawny mieszczą się w stawkach minimalnych określonych w
    rozporządzeniu. Sąd jest związany umową klient-adwokat przedłożona w sprawie
    i nie ma uprawnień do badania czy koszty tam wskazane są uzasadnione (mowa o
    stawkach minimalnych - maksymalnie x 4). Polecam orzeczenia:
    Uchwała Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 12 września 2000 r. III CZP
    18/2000, Uchwała Sądu Najwyższego - Izba Cywilna z dnia 17 października 1991
    r.III CZP 101/91.
    Koszty zastępstwa z urzędu to inna kwestia - tu faktycznie decyduje Sąd.