    From: "Pawel Kozik" <p...@n...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrolerzy autobusowi
    Date: 20 Feb 2005 19:09:12 +0100

    > klucz
    >
    > Jeśli ten ktoś przyszedł do Twojego domu żeby Ci rąbnąć portfel to nie tylko
    > możesz ale wręcz musisz. Nie zapominajmy o jednym - rozmowa nie jest o
    > pasażerach, którzy chcieli odbyć przejazd, lecz o gapowiczach którzy przyszli
    > go wyłudzić.

    > podróżnego.
    >
    > Zgodnie z Ustawą Prawo przewozowe ma taki obowiązek. Znane są przypadki kiedy
    > policjant odmówił powołując się na Ustawę o ochronie danych osobowych, co
    > skonczyło się dla niego nieprzyjemnościami, a Komenda Wojewódzka musiała
> [...]

    pozwolę sobie zacytować odpowiedź na zapytanie przesłane do RPO:

    "Stosownie do postanowień art. 33a ust. 4 powłanej wyżej ustawy /moje: Prawo
    przewozowe .../, w razie odmowy zapłacenia należności za przewóz, przewoźnik lub
    osoba przez niego upoważniona (kontroler biletów) ma prawo ądać okazania
    dokumentu umożliwiającego stwierdzenie tożsamości podróżnego. jeżeli podróżny
    odmawia okazania dokumentu tożsamości i ustalenie jego tożsamości jest
    niemożliwe, przewoźnik lub kontroler może zwrócić sie do funkcjonariusza policji
    lub innych organów porządkowych o podjęcie czynności zmierzających do ustalenia
    tożsamości podróżnego. Przepisy nie uprawniają jednak przewoźnika lub kontrolera
    do zatrzymania podróżnego lub innych działań z użyciem siły fizycznej, w celu
    ustalenia jego danych osobowych".

    pozdrawiam.