    From: Sebcio <s...@n...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kontrola prędkości "na licznik"
    Date: Thu, 23 Aug 2007 15:11:36 +0200

    Jotte pisze:

    > Z kół? Chyba jednak nie z kół, są zresztą różne rozwiązania napędu
    > prędkościomierzy tachometrów. W samochodzie ma określony błąd pomiaru, a
    > w radiowozie powinno - jak sądzę - mieć legalizację.

    Z kół właśnie. Błąd pomiaru nie ma nic do legalizacji, w której zresztą
    podaje się klasę dokładności urządzenia pomiarowego.

    Nie na to jednak chciałem zwrócić uwagę a raczej na fakt, iż oceny
    prędkości pojazdu przed radiowozem nie dokonuje się środkami
    technicznymi - w radiowozie nie ma radaru mierzącego różnicę prędkości.
    Po prostu na podstawie obserwacji pojazdu i prędkości własnej ocenia
    się, czy gość jedzie wolniej od nas (gdy odległość radiowozu maleje),
    jedzie ze zbliżoną prędkością (dystans pozostaje mniej więcej taki sam)
    lub jedzie szybciej (śledzony pojazd oddala się od nas).

    Jak widzisz, masa tutaj pozornego subiektywizmu a jednak taki sposób
    oceny jest codziennie podstawą do karania wielu kierowców. Oczywiście
    zasada jest taka, że policjant odnosi wykroczenie do prędkości własnej.
    To znaczy że jeśli radiowóz policyjny jechał 150km/h a śledzony pojazd
    jechał z większą prędkością (oddalał się), wówczas przyjmuje się
    prędkość 150km/h jako stwierdzoną.

    Jeszcze jedno a propos prędkościomierzy zainstalowanych w pojeździe.
    Brak legalizacji nie jest podstawą do nieuznawania wskazań tegoż
    przyrządu. Cały czas prędkościomierz posiada udokumentowaną klasę
    pomiarową, zresztą norma jasno określa o ile prędkościomierz może
    zawyżać prędkość (jednocześnie mówi, że prędkościomierz nie może w
    żadnym wypadku zaniżyć prędkości). Chciałem tu przytoczyć ową normę,
    niestety nie mogę jej na szybko znaleźć - w praktyce owe zawyżanie
    wynosi około 10%; jest ono celowe i uwzględniać ma przypadek nadwymiaru
    ogumienia (nowy bieżnik, maksymalne ciśnienie w kołach, opony zgodne ze
    świadectwem dopuszczenia). To zawyżanie może działać na korzyść
    delikwenta dlatego radiowozy z wideorejestratorami pomijają
    przekroczenia prędkości do około 20%, jeśli jednocześnie nie mają
    miejsca inne wykroczenia (podwójna ciągła etc.).

    Natomiast nie odważyłbym się twierdzić że w sądzie zawsze zostanie
    odrzucone świadectwo policjanta "jechaliśmy za tym panem, w chwili gdy
    mieliśmy na liczniku 130km/h ten pan cały czas się od nas oddalał a na
    drodze obowiązywało ograniczenie do 50km/h".

    --
    Pozdrawiam,
    Sebcio