    From: "Zbynek Ltd." <s...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Konkurs smsa a spam
    Date: Mon, 07 May 2007 17:16:39 +0200

    Kropelkaa napisał(a) :
    > Sytuacja jest następująca.

    Dzień dobry.

    > Konkurs jednej z gazet w ktorej jest krzyzowka.
    > Odpowiedz mozna wyslac smsem (platnym). W gazecie napisane jest jedynie ze
    > dostane zwrotny sms o tresci "dziekujemy za nadeslanie rozwiazania
    > krzyzowki". Wiec wysylam haslo smsem i dostaje zwrot o tresci "dziekujemy za
    > sms. Jesli nie chcesz otrzymywac informacji reklamowych odpisz END"

    Bandytyzm w najczystszej postaci.

    > Nie musze mowic ze wkurzyli mnie okropnie. Bo nie mam zamiaru wysylac drugi
    > raz platnego smsa jak i nie mam zamiaru otrzymywac spamu.

    I nie rób tego.
    To niech oni przyślą Ci na piśmie, że przepraszają Cię i że już
    więcej nie będą spamować Twojej komórki. Najlepiej rozmawiaj z
    naczelną/ym.

    > Chetnie zadzwonie do redakcji i wygarne im co na ten temat mysle ale
    > chcialabym miec jakies poparcie prawne w tym kierunku.

    Proszę Cię bardzo:
    USTAWA z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą
    elektroniczną. (Dz. U. Nr 144, poz. 1204)
    gdzie czytamy:
    Art. 2.
    Określenia użyte w ustawie oznaczają: (...)
    2) informacja handlowa - każdą informację przeznaczoną
    bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub
    wizerunku przedsiębiorcy (...)

    Art. 4.
    1. Jeżeli ustawa wymaga uzyskania zgody usługobiorcy to
    zgoda ta:
    1) nie może być domniemana lub dorozumiana z
    oświadczenia woli o innej treści (...)
    2. Usługodawca wykazuje uzyskanie zgody, o której mowa w ust. 1,
    dla celów dowodowych.

    Art. 10.
    1. Zakazane jest przesyłanie niezamówionej informacji
    handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków
    komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty
    elektronicznej. (...)

    Art. 24.
    1. Kto przesyła za pomocą środków komunikacji
    elektronicznej niezamówione informacje handlowe, podlega karze
    grzywny. (...)
    2. Ściganie wykroczenia, o którym mowa w ust. 1, następuje na
    wniosek pokrzywdzonego.

    Art. 25.
    Orzekanie w sprawach o czyny określone w art. 23 i 24
    następuje w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach o wykroczenia.

    Wystarczy? Całą ustawę już sobie znajdziesz.

    > Czy gazeta mogla tak postapic?

    Absolutnie nie!

    > NIGDZIE w opisie konkursu nie ma slowa o
    > takich dodatkach.

    Nie musi być. Bo to już byłoby jawne przyznanie się do łamania prawa.

    > Bardzo mnie to zdziwilo bo nie spodziewalabym sie takich
    > trikow po redakcji normalnej (moim zdaniem) gazety.

    Spamerzy nie mają moralności. Ani poszanowania prawa.
    Z takimi trzeba krótko. Niestety spamerstwo nie jest ścigane z
    urzędu, ale na wniosek pokrzywdzonego. Przy pewnej dozie
    desperacji i samozaparcia, możesz złożyć wniosek o ściganie tego
    czynu.

    Zbyszek
    PGP key: 0xA10BD502