    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Konfiskata komputera z powodu nielegalnego oprogramowania
    Date: Wed, 29 Nov 2006 21:43:38 +0100

    Użytkownik "Lukasz" <l...@p...onet.WYTNIJpl> napisał w wiadomości
    news:ekk38d$rq4$1@news.onet.pl...

    > 1) Czy samo posiadanie nielegalnego softu jest przestępstwem, wykroczeniem?
    > Które prawo jest łamane?

    Przejrzyj archiwum grupy. Tutaj nie da się jednoznacznie odpowiedzieć na twoje
    pytanie. Posiadanie nielegalnego softu zawsze jest łamaniem prawa. Przeważnie na
    etapie jego pozyskiwania, gdy dochodzi do nieuprawnionego zwielokrotnienia.
    Natomiast nie każdy soft, do którego nie masz wszystkich wydumanych przez
    uprawnionego do praw autorskich akcesoriów jest nielegalny.

    > 2) Na jakiej podstawie Policja uzyskuje nakaz prokuratorski? Przecież nie mogą
    > podejrzeniem "skoro ma komputer, to prawie na pewno tez nielegalny soft, bo na
    > każdym komputerze coś się znajdzie". Dostaja jakieś donosy, adresy IP od firm
    > śledzących osoby używające P2P?

    Mogę Cię jedynie zapewnić, że nie dokonuje się przeszukań na podstawie wróżb czy
    innych czynów stanowiących przejawy czarnej lub białej magii. Zawsze to z czegoś
    wynika.

    > 3). Czy samo posiadanie nielegalnego oprogramowania jest podstawą do
    > konfiskaty?

    Nie chce mi się szukać, ale jakiś czas temu Polska ratyfikowała konwencje o
    zakazie konfiskaty mienia. A zatem cos takiego mieć miejsca nie może i nigdy nie
    ma.

    Natomiast w wypadku ujawnienia nielegalnego softu komputer bywa przeważnie
    uznawany za narzędzie przestępstwa, i jako takie ulega przepadkowi. Choć znam
    kilka wyjątków od tej zasady - które raczej były pomyłkami sądowymi. Przykładowo
    przepadek stacji dyskietek 1,44", zamiast całej zabezpieczonej jednostki
    centralnej. Idę o zakład, że po prostu sędzia nie wiedziała, że to nie jest
    stacja dyskietek, a jednostka centralna. A potem już nie chciała się zbłaźnić.

    Poza tym sensownym jest tymczasowe zajęcie komputera na poczet roszczeń
    odszkodowawczych właścicieli praw autorskich do nielegalnego softu.