    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Komputer na raty!
    Date: Mon, 7 Jul 2003 22:36:54 +0200

    | Pozostaje problem praw konsumenta, które trzeba uwzględnić bez względu na
    | czy sprzęt jest na raty, czy nie.

    No tak. Ale moim zdaniem, z uwagi na to, że klient w chwili sprzedaży wyzbył
    się własności nabytej rzeczy na rzecz banku, to przysługują mu wszystkie
    uprawnienia konsumenta z wyjątkiem odstąpienia od umowy. By mógł odstąpić od
    umowy musi zwrócić przedmiot zakupu. A przedmiotu zwrócić nie może, bo nie
    jest on jego i zwracając popełnia przestępstwo.

    | A prawa konsumenta, dla małych firm oferujących drogi towar,
    | który błyskawicznie traci na wartości, są - niestety - ciężkie.

    Ciężkie prawo, ale prawo. To może przyłożyć się do jego jakości?

    | Ponadto firmy kredytowe podpisują umowę ze sprzedawcą,
    | w której są różne cwane sformułowania.
    | I klient może się na nich opierać.

    Coś nie bardzo rozumiem. Na umowie pomiędzy sklepem a bankiem to się może
    opierać i sklep i bank, ale nie klient. A co mu do tego?

    | Miałem taki przypadek u siebie, że gość nie spłacał kredytu.
    | Przyszedł do niego przedstawiciel banku i powiedział,
    | że jeżeli nie spłaca "bo nie ma z czego" to niech reklamuje towar.

    No ale reklamować to można wadliwy towar. Jak jest sprawny, to raczej
    trudno, chyba, że zepsuje celowo, ale to inna sprawa. Do tego kredyt nie
    jest potrzebny.

    | Sklep jest w tym przypadku zobowiązany wpłacić
    | resztę kredytu + odsetki do banku i szarpać się z klientem sam!

    A z czego to wynika? Sklep ma jakąś umowę z bankiem w tym przedmiocie? Bo w
    umowach kredytowych takich zawarowań nie widziałem.

    | Co więcej jest to zgodne z prawami konsumenta.

    Jeśli towar jest wadliwy, to jest zgodne. Jeśli towar jest w porządku, to
    raczej z prawami konsumenta ma to niewiele wspólnego.

    | Niezłe prawda?

    Odnoszę wrażenie, że spotkałeś się z jakimś kreatywnym windykatorem z banku,
    który dość mocno nagina prawo do rzeczywistości. Stąd to zamieszanie. Gość
    próbuje Cię wmanewrować w odpowiedzialność za niewypłacalność klienta.

    Jeśli sprzęt jest sprawny, to klienta wyrzucasz na pysk. Jeśli jest wadliwy,
    to mu go naprawiasz albo dajesz nowy. Jak chce zwrócić, to się zasłaniasz
    faktem, że z Twojej wiedzy wynika, że sprzęt nie jest jego i niech Ci
    najpierw dostarczy zaświadczenie, że bank zrzeka się praw do sprzętu. A
    podstawy prawnej do żądania od Ciebie spłaty jego kredytu to ja jakoś sobie
    nie mogę wyobrazić, chyba że poręczyłeś ten kredyt. Przecież Ty nie jesteś
    klientem banku.