    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kominek
    Date: Wed, 14 May 2008 12:05:42 +0200
    <g07dge$oi5$1@atlantis.news.neostrada.pl> <g07e70$j5l$1@news.onet.pl>
    <g07iav$ept$1@nemesis.news.neostrada.pl> <g07io6$95n$1@news.onet.pl>
    <g07je2$g9r$1@nemesis.news.neostrada.pl> <g07jn1$g6o$1@news.onet.pl>
    <g07mlt$ha8$1@atlantis.news.neostrada.pl> <g07o2v$tlc$1@news.onet.pl>
    <g07ttf$t96$1@nemesis.news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0805130934360.3732@athlon64>
    <g0cqhb$saa$3@atlantis.news.neostrada.pl>
    <Pine.WNT.4.64.0805132340190.3892@athlon64>
    <g0d5bb$o6e$1@atlantis.news.neostrada.pl>

    On Wed, 14 May 2008, Robert Tomasik wrote:

    > Nie, on nie musi mieć nawiewu w ogóle. On musi działać w określonych
    > warunkach. Dla tego kominka określone warunki, to pomieszczenie, w którym go
    > ustawiano. Jeśli wykonawca jest w stanie go zbudować tak, że będzie działał
    > bez tego nawiewu, to nawiewu być nie musi.

    "No, jakeśmy robili przegląd przed zawarciem umowy, to okno było otwarte,
    więc uznałem ze w takich warunkach będzie działał" :P
    A poważniej: w KC jest coś o "zwyczajach", jeśli rzeczą zwyczajną jest,
    że kominek oddaje się z nawiewem, to wykonawca może mieć pech tak jak
    piszesz.
    Ale jak wyjdzie, że "zwyczajnie" istotna część klientów jednak zamawia
    kominek *odrębnie* (i wykonawca może mieć na to świadków, w postaci
    byłych klientów, ktorzy zaakceptowali taki stan mimo braku wcześniejszych
    wyraźnych uzgodnień!) to pozostanie przyjąć, iż to zamawiający jest winien
    (nieznajomości zwyczajów, mógł się dowiedzieć).

    > odebrania obiektu i zapłaty umówionego wynagrodzenia. (art. 647 kc). W razie
    > wątpliwości poczytuje się, iż wykonawca podjął się wszystkich robót objętych
    > projektem stanowiącym część składową umowy. (art. 649 kc)

    No to poprosimy projekt.

    > się do prawidłowego wykonania robót albo jeżeli zajdą inne okoliczności,
    > które mogą przeszkodzić prawidłowemu wykonaniu robót, wykonawca powinien
    > niezwłocznie zawiadomić o tym inwestora. (651 kc)
    >
    > Tyle suchych przepisów. W odniesieniu do omawianego zagadnienia sprawa
    > wygląda następująco. O ile w umowie nie ma jakiegoś odrębnego unormowania, to
    > w7ykonawca ma wykonać kominek zgodnie z zasadami wiedzy technicznej. Skoro do
    > jego działania potrzebny jest nawiew

    Ale my już wiemy, że nie jest potrzebny, bo przy otwartym oknie też
    działa! Pytaniem jest, czy tak jest "zwyczajnie"... Ale odkładam to
    okno, zajmę się konkretną wersją nawiewu:

    > Co do zapłaty, to znowu trzebaby było zajrzeć do umowy, ale co do samej
    > zasady pewnie umówiono się ryczałtem,

    OK, to już by była odrębna dyskusja.
    Wyrażam tylko obiekcje co do uznania za oczywiste, że nawiew też ma być
    w postaci oczekiwanej przez reklamującego usługę.

    Może inaczej: czy wykonanie odrębnego nawiewu, co nie wymagałoby
    otwierania okna, w ten sposób, że do pomieszczenia z kominkiem wywala
    się otwór w ścianie fistopięćdziesiąt, będzie "zapewnieniem działania"?
    (a jeśli pomieszczenie z kominkiem nie styka się wprost ze ścianą
    zewnętrzną to dwa otwory, tak aby zapewnić przepływ powietrza).

    pzdr, Gotfryd