  • Data: 2005-03-09 22:10:35
    Temat: Re: Kolizja dwoch samochodow
    Od: "Beniamin" <b...@c...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > Czy auto jadace na drodze z pierwszenstwem przejazdu jest winne kolizji?
    > Sprawa wygladala mianowicie. Samochod "B" jadacy po prawej stronie widzie
    > odleglosci jakies 100m. stojacy samochod "A" BMW x5 ktore miga w lewo.
    > Podjezdza z predkoscia okolo 40km/h nastepnie wrzuca kierunkowskaz w lewo
    > zmienia pas ruchu i omija stojace BMWx5. Gdy jest na wysokosci tylnego
    > kola
    > pojazdu "A" to z lewej strony z drogi "osiedlowej" wyjezdza samochod "C"
    > Mercedes z ktorym nastapilo zderzenie.

    Ok, odpaliłem LEXa i okazało się, że jednak myliłem się w tym przypadku, nie
    jest analogiczny do opisanego przeze mnie.
    Fakty są takie:
    - kierujący pojazdem C mógł w tym przypadku przyjąć, że kierujący pojazdem B
    będzie się stosował do obowiązującego prawa (nie było podstaw, żeby mógł
    przewidzieć, że będzie inaczej),
    - kierowca pojazdu B nie mógł wyprzedzać/omijać pojazdu A z jego lewej
    strony,
    - kierowca pojazdu B nie mógł w ogóle wyprzedzać/omijać pojazdu A na
    skrzyżowaniu,
    - kierowca pojazdu B miał obowiązek zachować szczególną ostrożność zbliżając
    się do skrzyżowania oznaczonego znakiem "droga z pierwszeństwem przejazdu".

    Polecam Komentarz do art. 25 ustawy Prawo o ruchu drogowym, (W. Kotowski,
    Ustawa Prawo o ruchu drogowym. Komentarz praktyczny, Dom Wydawniczy ABC,
    2002) - tam jest wyraźnie napisane, że
    wjeżdżający z drogi podporządkowanej ma prawo przypuszczać nawet to, że
    jadący drogą z pierwszeństwem przejazdu będzie się stosował do ograniczenia
    prędkości. A więc przewinienia dużo mniej istotnego i łatwiejszego do
    przewidzenia.

    Pozdrawiam,
    Beniamin