  • Date: Thu, 16 Jun 2005 01:47:19 +0200
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kodeks drogowy art. 49

    Dnia 15/06/2005 19:26, Artur Golanski wrote :

    > Ależ ten przepis nie tak brzmi, nie tak go rozumiesz ;-)
    > Zakaz ten należy odczytywać jako:
    > a/ "Zabrania się postoju w miejscu utrudniającym wjazd lub wyjazd"
    > A więc wszędzie tam, gdzie pojazd utrudnia (i to należy do
    > subiektywnej oceny kierowcy oraz własciych służb np. policja,SM.
    > Zauważyć tu też należy, że to utrudnienie może być zależne np. od
    > wielkości/szerokości twego pojazdu [jest roznica: motocykl czy sam.
    > cięzarowy]).
    I myślę, że właśnie ta subiektywna ocena była przyczyną wyroku
    uniewinniającego. Dokonując subsumcji stanu faktycznego pod ten przepis
    prawa należy badać, czy utrudnianie występuje rzeczywiście tj. czy jest
    osoba której (rzeczywiście lub z dużym prawdopodobieństwem) wjazd lub
    wyjazd jest utrudniony a nie czy utrudnienie to może nastąpić przy
    wystąpieniu nieprawdopodobnej, lub z gruntu niemożliwej sytuacji.

    Wykładnia tego przepisu w sposób nadmiernie rozszerzający może bowiem
    doprowadzić do sytuacji, w której każdy zaparkowany samochód blokuje
    wjazd lub wyjazd odpowiednio dużego pojazdu, a także do spenalizowania
    sytuacji, w której jeden samochód jest zastawiony przez drugi, za zgodą
    właściciela pierwszego pojazdu.

    Jeśli nawet przyjąć taką (błędną moim zdaniem) wykładnię, to i tak zgoda
    dysponenta dobrem (w tym przypadku osoby której wjazd lub wyjazd jest
    utrudniony) powinna wyłączać bezprawność czynu.

    Wreszcie rada dla pytającego -- na pouczenia lub inne przykrości ze
    strony Straży Miejskiej najlepiej zareagować prośbą o skierowanie
    wniosku do Sądu Grodzkiego; po 2-3 dalszych uniewinnieniach znudzi im się.

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your