    From: "Jarosław Wiechecki" <j...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kilka ciekawych pytan o oprogramowanie
    Date: Fri, 5 Dec 2003 02:56:46 -0000
    Sender: j...@p...onet.pl@212.122.214.1

    Użytkownik "Dex" <a...@m...com> napisał w wiadomości
    news:bqii5d$fn7$1@atlantis.news.tpi.pl...
    > Jak dotad nigdzie nie znalazlem odpowiedzi:
    >
    > 3) Slyszalem, ze w Polsce tworca nie moze zrzec sie zaplaty za dzielo i ze
    > rodzime firmy rozdajace oprogramowanie freeware maja placic od tego VAT.
    > Zakrawa mi to na absurd, ale czy tak jest w istocie? Mysle, ze dosc latwo
    > mozna by to obejsc - zamiast pisac, ze to freeware, wystarczy napisac, ze
    > beta, lub demo programu, ktory dopiero "ma sie pojawic".

    Bzdura.

    > 4) Teoretycznie wersje OEM mozna sprzedawac jedynie z nowym sprzetem
    > komputerowym, ale wiele firm sprzedaje je luzem. Czy jezeli kupie takie
    > oprogramowanie bez sprzetu i mam na nie fakture, to moge spac spokojnie?
    (W
    > koncu to, ze sprzedawca nie przestrzega uregulowan producenta, to sprawa
    > miedzy nimi, a mnie jako klienta nie musi to obchodzic).

    Nie. Jest to nielegalne. Akurat w przypadku OEM-ów MS to polityka jest
    niespójna. Aby być zabezpieczonym najlepiej kupić z płytą głowną lub
    dyskiem. Podobno kiedyś można było kupić z myszką.

    > 5) Jak wyglada kontrola oprogramowania? Slyszalem, ze to raczej ja musze
    > udowadniac swoja niewinnosc. "Trzeba miec licencje, fakture, oryginalna
    > plyte" - w porzadku, ale co z programami shareware, ktore sciagnalem z
    netu
    > i zaplacilem za nie karta kredytowa? Albo jeszcze lepiej, ktore powstaly w
    > USA i producent nie wystawi mi faktury, bo tam czegos takiego po prostu
    nie
    > ma? Niektorych aplikacji nie da sie kupic w Polsce i zarejestrowanie ich
    > przez Internet jest jedyna mozliwoscia.

    W przypadku shareware masz dwie możliwości:
    -sprzedawca przesyła Tobie licencję.
    -dokumentem potwierdzającym jest potwierdzenie dokonania zakupu. Zawsze
    powinieneś dostać to na maila razem z kluczem. W przypadku problemów
    wystarczy kontakt z producentem.

    > 6) W wiekszosci przypadkow licencja jest dostarczana w pliku .txt, a nie w
    > postaci papierowej. Nie ma tez na niej pieczatek, ani podpisow
    > przedstawicieli producenta. Czy stanowi to jakis problem?

    Nie. Patrz wyzej.

    > 7) Czy jezeli kupuje w Empiku oryginalne gry, mam do nich pudelka,
    > instrukcje, tloczone plyty, itd., ale nie mam faktury (bo ktory uzytkownik
    > prywatny o tym mysli?), to ktos moze sie do tego przyczepic?

    Nie. Oryginalny nośnik wystarczy.

    --
    pozdrawiam
    Jarosław Wiechecki