    From: "Przemyslaw Lipin" <p...@o...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kazus dla ambitnych
    Date: Thu, 3 Apr 2003 03:08:17 +0200
    Sender: p...@o...pl@pepe.hechtsheim.wohnheim.uni-mainz.de

    "Hoobert" <h...@i...pl> schrieb im Newsbeitrag
    news:b6fg12$oi9$1@okapi.ict.pwr.wroc.pl...

    > Jak się wydaje, bardziej już uzasadnione jest stanowisko, że ten, kto
    > wyrządza
    > szkodę w czasie pertraktacji o zawarcie umowy, jest zobowiązany do jej
    > naprawienia na mocy art. 415 k.c. Czyn wyrządzający szkodę staje się
    > wówczas samoistnym źródłem zobowiązania do jej naprawienia, a jedną
    > z koniecznych przesłanek odpowiedzialności jest wina sprawcy szkody.
    > Należy uważać, że sprawca narusza w tym przypadku zasady współżycia
    > społecznego, które wymagają określonej lojalności wobec kontrahenta.

    No jasne, ze mozna tak uznac. Ale z drugiej strony, to wyraznie o naruszeniu
    zasad wspolzycia spolecznego mowi wlasnie art. 93 § 1 kc.
    Sam art. 415 kc mowi o zawinionym wyrzadzeniu szkody. I samo naruszenie
    zasad wspolzycia spolecznego nic tutaj nie zanczy. Ale uwazam, ze nie
    potrzebne jest tu odwolywanie sie do tych zasad - istotne jest zawinione, bo
    w koncu celowe, wyrzadzenie szkody. Nieistotne, ze to wyrzadzenie szkody
    nastapilo w sumie we wlasnym interesie sprawcy powstania szkody.
    I Schluss na tym!

    > "sprzedali
    > art.
    > >
    > No tutaj to na dwoje babka wróżyła. Stosując wykładnię literalną tekstu
    > kazusu ;) sprzedali wyłącznie majątej przedsiębiorstwa. Tyle że wtedy
    > uwaga, że chłopcy powiedzieli Czesiowi o procesie byłaby zbędna, bo
    > nie istniałby żaden związek.

    Tresci umowy i tak nie znamy. A to co powiedzieli Czesiowi moze byc zarowno
    dla niego samego, jak i dla rozwiazujacych kazus pozbawione znaczenia,
    dopoki nie dowiemy sie, ze tak naprawne jest na podstawie miarodajnych
    przeslanek.

    --
    pozdr
    Przemek