  • Data: 2003-04-02 20:07:30
    Temat: Re: Kazus dla ambitnych
    Od: "Hoobert" <h...@i...pl> szukaj wiadomości tego autora

    > No tylko pytanie, czy culpa in contrahendo "sama w sobie" i wtedy
    > odpowiedzialnosc na ogolnej zasadzie deliktowej z 415kc, czy culpa in
    > contrahendo scisle w powiazaniu z warunkiem i wtedy roszczenie z 390 § 1
    kc.
    > Efekt ich jednak raczej taki sam i wysokosc naprawienia szkody bedzie
    chyba
    > w obu przypadkach zalezala od tego, czy lokal mogl byc wynajety w tym
    czasie
    > innej osobie.

    Jak się wydaje, bardziej już uzasadnione jest stanowisko, że ten, kto
    wyrządza
    szkodę w czasie pertraktacji o zawarcie umowy, jest zobowiązany do jej
    naprawienia na mocy art. 415 k.c. Czyn wyrządzający szkodę staje się
    wówczas samoistnym źródłem zobowiązania do jej naprawienia, a jedną
    z koniecznych przesłanek odpowiedzialności jest wina sprawcy szkody.
    Należy uważać, że sprawca narusza w tym przypadku zasady współżycia
    społecznego, które wymagają określonej lojalności wobec kontrahenta.

    > A z tym przedsiebiorstwem, to bym uwazal, bo kazus mowi wyraznie
    "sprzedali
    > majatek przedsiebiorstwa". Jesli rozumiec, ze wszystko, co wymienione w
    art.
    > 55 (1) kc podpadnie pod to pojecie, to ok. W przeciwnym razie, chyba nie
    > chodzi o sprzedaz calego przedsiebiorstwa.

    No tutaj to na dwoje babka wróżyła. Stosując wykładnię literalną tekstu
    kazusu ;) sprzedali wyłącznie majątej przedsiębiorstwa. Tyle że wtedy
    uwaga, że chłopcy powiedzieli Czesiowi o procesie byłaby zbędna, bo
    nie istniałby żaden związek.