    From: mvoicem <m...@g...com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Kananary (a komunikacja)
    Date: Thu, 28 Jan 2010 11:45:31 +0100

    (28.01.2010 11:15), Gotfryd Smolik news wrote:
    [...]
    > Na głowie postawiony jest już sam kierunek: za starych dobrych
    > czasów, i nie piszę o socjaliźmie (który w PRL, a przynajmniej
    > w województwie śląskim akurat TEGO nie zepsuł), lecz czysto
    > kapitalistycznym przełomie XIX i XX wieku, wsiadający wchodził
    > TYŁEM i wpadał w objęcia konduktora. "Za ile bilecik?" ;)
    > A wysiadający wysiadał PRZODEM, dzięki czemu wypadki "przytrzaśnięcia"
    > drzwiami wysiadających lub ruszenia podczas wysiadania pasażerów
    > (w tym niepełnosprawnych i zagapionych), którzy musieli przedefilować
    > pod bokiem kierowcy, były nieprawdopodobnie rzadkie (jakby się
> [...]

    Jest jeszcze trzecie rozwiązanie - poleganie na uczciwości pasażerów.
    Wbrew pozorom to może czasem działać (w końcu te automaty gazetowe na
    przystankach na zachodzie jakoś działają)

    W Lublinie (stan sprzed kilku lat) prywatne autobusy zazwyczaj otwierały
    pełen komplet drzwi - kierowca obserwował pasażerów w lusterku i
    ewentualnie upominał co bardziej ociągających się z zapłatą. W godzinach
    szczytu albo był "konduktor" albo po prostu ludzie sami podawali ile się
    nalezy w kierunku kierowcy. Z moich ówczesnych obserwacji wynika że
    chyba bardziej mu się opłacało zaufać pasażerom niż zatrudnić "konduktora".

    p. m.