  • 1. Data: 2004-11-27 14:02:56
    Temat: Kamienicznika do sądu?
    Od: "burtek" <b...@p...onet.pl>

    Jestem lokatorem tzw. kwaterunkowym w prywatnej kamienicy. Od 1 stycznia 2005
    wejdzie prawdopodobnie w życie ustawa - które spowoduje "kontrolowane"
    uwolnienie czynszów.
    Właściciel bedzie mógł podnieść czynsz albo o 10 % rocznie w stosunku do
    obecnego pułapu albo wyżej - ale wtedy lokator będzie miał prawo zaskarżyć
    podwyżkę do sądu i do momentu orzeczenia (na korzyść właściciela albo lokatora)
    będzie płacił starą stawkę.
    Ponieważ - wiem, że "mój właściciel" podniesie czynsz o ponad 10 % - mam zamiar
    skorzystać z możliwości zaskarżenia podwyżki w sądzie - aby móc korzystać ze
    starych stawek.
    Mam jednak pytanie - czy to mi się opłaci - bo jeżeli przegram proces - to
    pewnie będę musiał zapłacić koszta sądowe plus jakieś odszkodowanie?
    Czy wg Was - lokatorów i "kamieniczników" jest sens sądzić z właścicielem?
    Czy to ma sens?

    Pozdrw
    b30

  • 2. Data: 2004-11-27 14:51:59
    Temat: Re: Kamienicznika do sądu?
    Od: "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl>

    > Ponieważ - wiem, że "mój właściciel" podniesie czynsz o ponad 10 % -
    > mam zamiar skorzystać z możliwości zaskarżenia podwyżki w sądzie -
    > aby móc korzystać ze starych stawek.

    A sproboj popatrzec na to z drugiej strony ... jestes wlascicielem
    kamienicy, a pieniedzy z czynszu ledwie starcza na biezace utrzymanie ..
    a czesc lokatorow i tak nie placi, albo placi z opoznieniem ... co bys
    zrobil jakbys mogl podniesc czynsz ?

    --
    Krzysiek, Kraków, http://www.krzysiekpp.prv.pl/

  • 3. Data: 2004-11-27 14:58:49
    Od: b...@p...onet.pl

> [...]
    > kamienicy, a pieniedzy z czynszu ledwie starcza na biezace utrzymanie ..
    > a czesc lokatorow i tak nie placi, albo placi z opoznieniem ... co bys

    Sorry.. ale nie interesuje mnie punkt widzenia właściciela kamienicy, ale mój.

  • 4. Data: 2004-11-27 18:53:36
    Od: "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl>

    > Sorry.. ale nie interesuje mnie punkt widzenia właściciela kamienicy,
    > ale mój.

    No ... to wynajmij mieszkanie na wolnym rynku i przestan wpędzać
    ludzi w kłopoty.

    --
    Krzysiek, Kraków, http://www.krzysiekpp.prv.pl/

  • 5. Data: 2004-11-28 09:46:03
    Od: "Deni" <d...@w...pl>

    Użytkownik "KrzysiekPP" <k...@n...op.pl> napisał w wiadomości
> [...]
    > kamienicy, a pieniedzy z czynszu ledwie starcza na biezace utrzymanie ..
    > a czesc lokatorow i tak nie placi, albo placi z opoznieniem ... co bys

    Nie dajmy sie zwariowac, nie jestem przeciwniczka podnoszenia czynszow,
    ale tylko w sytuacji jesli jest to uzasadnione. A uzasadnieniem nie jest,
    ze sasiad nie placi czy placi z opoznieniem. Uzasadnieniem jest podwyzka
    cen mediow np., lub wpisana w umowie pozwyzka raz za jakis czas o
    ustalony procent. Ustalony- a nie wziety z kosmosu-a to sie pewnie bedzie
    zdarzalo.

    Pozdrawiam
    Deni

  • 6. Data: 2004-11-28 12:49:49
    Od: Michał 'Amra' Macierzyński <m...@p...pl>

    Deni <d...@w...pl> wrote:
    Ustalony- a nie wziety
    > z kosmosu-a to sie pewnie bedzie zdarzalo.

    No ale wlasciciel nie bedzie mial najmniejszego klopotu zeby wyliczyc swoj
    nowy poziom podwyzek. Dotej pory czynsze byly ustalane ustawowo - teraz w
    koncu to sie skonczylo. I dobrze!
    Wystarczy, ze wprowadzi ceny rynkowe - ile ktos moglby mu zaplacic + ile
    kosztuje np odnowienie wielu rzeczy - a pewnie w takiej starej kamienicy
    wszystko trzeba wymienic.
    Moze w koncu bedzie normalnie. Jak kogos nie bedzie stac na mieszkanie w
    obecnym mieszkaniu - wynajmie gdzies indziej - byc moze dalej. Ale w koncu
    bedzie mozna rozporzadzac swoja wlasnoscia i budowac mieszkania na
    wynajem - albo wynajmowac to co jest. Teraz wielu ludzi po prostu balo sie
    tego robic i mieszkania staly puste.

    Zadbaj o swoje pieniądze!

  • 7. Data: 2004-11-28 13:33:46
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    Użytkownik "Deni" <d...@w...pl> napisał w wiadomości

    > Nie dajmy sie zwariowac, nie jestem przeciwniczka podnoszenia czynszow,
    > ale tylko w sytuacji jesli jest to uzasadnione.

    W normalnym kraju właściciel sam powinien ustalać za ile mu się opłaca
    wynajmować i uzasadnione to jest wtedy, gdy ma taki kaprys. Ograniczanie
    prawa własności z pobudek socjalnych jest jednym z najbardziej
    demoralizujących pomysłów jakie można sobie wyobrazić na gruncie prawa
    rzeczowego.

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 8. Data: 2004-11-28 13:35:59
    Od: Tomasz Waszczyński <w...@w...org>

    napisał w wiadomości news:cochhm$3ju$1@news.onet.pl...
> [...]
    > bedzie mozna rozporzadzac swoja wlasnoscia i budowac mieszkania na
    > wynajem - albo wynajmowac to co jest. Teraz wielu ludzi po prostu balo sie

    Nie licz na to. Tak dobrze, to jeszcze długo nie będzie.
    A najlepsze jaja się zaczną, gdy będą chcieli wprowadzić kataster. Wtedy
    dopiero się lament podniesie, że to skandal, żeby za mieszkanie w samym
    centrum miasta płacić kilka razy więcej niż teraz. Oczywiście część ludzi
    pójdzie po rozum do głowy i po prostu sprzeda takie mieszkania, ale ile
    krzyku będzie...

    --
    Pozdrawiam,
    Washko

  • 9. Data: 2004-11-28 13:50:10
    Od: p...@o...pl

    Tylko pojawia sie tu pytanie, o zasadnosc niektorych podwyzek!
    Czy wlasciciel moze zarabiac na dostawie mediow, np. wody?
    Zalozmy ze 1m3 wody kosztuje 100% a wlasciciel pobiera za ta sama wode 130%!?
    I jescze jedno, zgadzam sie z tym ze kamienice sa w oplakanym stanie.
    W takim wrocily do prawowitych wlascicieli po latach nieremontowania - kiedy
    byly w 'opiekunczych' rekach panstwa. I nalezy sie remont, a na to trzeba
    pozyskac w jakis sposob srodki. Ale pojawia sie tu pytanie o podwyzki, ktore
    beda niezasadnie wysokie? Ciekawe czy sady, a pewnie takich spraw trafi do nich
    wiele, bedzie bral pod uwage zasadnosc podnoszenia czynsu!?

    Krzysztof

  • 10. Data: 2004-11-28 13:58:44
    Od: p...@o...pl

> [...]
    > prawa własności z pobudek socjalnych jest jednym z najbardziej
    > demoralizujących pomysłów jakie można sobie wyobrazić na gruncie prawa

    Dobrze Washko, ze podkresliles w normalnym kraju!
    U nas najlepiej zarabia sie na biednych emerytach...

    Taki wlasiciel powinien porozumiec sie z lokatorami, choc czasami jest to
    niemozliwe, ale powinien probowac uzgodnic wysokosci podwyzek!?

    Nie mozna, stosowac cen europejskich na wynajem mieszkan - trzeba je dostosowac
    do naszych realiow. Choc w taki sposob, przez podwyzki i wymowienia wynajmu,
    pewien znany polski fotografik zmusil do wyprowadzki kilka rodzin z kamienicy
    przy dworcu centralnym w Warszawie. I mimo kilku przegranych spraw w sadzie nikt
    mu nic nie zrobil... Bo to Polska własnie...

    Krzysztof