  • 1. Data: 2004-06-19 21:21:23
    Temat: KP: dłuższy okres wypowiedzenia, dłuższy urlop
    Od: "Sylwia" <q...@o...pl>

    Witam.

    Mam pytanie dotyczące zawierania umów o pracę:

    1. Czy możliwe jest na mocy art.18 KP przyznanie zatrudnianemu pracownikowi
    urlopu w wyższym wymiarze niż wynikający z art.154 KP?

    2. Czy w umowie zawieranej na czas nieokreślony można ustalić okres
    wypowiedzenia np. 3 miesiące (niezależnie od okresu zatrudnienia, czyli inaczej
    niż określa art. 36 KP)?
    Moim zdaniem nie, gdyż byłby mniej korzystny dla pracownika niż KP, a tym samym
    zgodnie z art. 18 par. 2 umowa taka byłaby nieważna. Proszę o ewentualne
    wyprowadzenie z błędu.

    3. Jeśli mam rację, to czy możliwy jest następujący wariant:
    Zapis dotyczący pracownika: okres wypowiedzenia zgodnie z art. 36 KP
    dla Pracodawcy: okres wypowiedzenia 3 mies

    Z góry dziekuje za pomoc.
    Pozdrowienia

  • 2. Data: 2004-06-20 13:11:51
    Temat: Re: dłuższy okres wypowiedzenia, dłuższy urlop
    Od: "bella" <b...@o...pl>

    Użytkownik "Sylwia" <q...@o...pl> napisał w wiadomości
> [...]
    pracownikowi
    > urlopu w wyższym wymiarze niż wynikający z art.154 KP?

    przyznanie praciwnikowi urlopu w wyższym wymiarze może odbyć się tylko po
    nabyciu takich uprawnień przez pracownika

> [...]
    samym
    > zgodnie z art. 18 par. 2 umowa taka byłaby nieważna. Proszę o ewentualne

    dokładnie, umowa o pracę nie może zawierać postanowień mniej korzystnych

    > 3. Jeśli mam rację, to czy możliwy jest następujący wariant:
    > Zapis dotyczący pracownika: okres wypowiedzenia zgodnie z art. 36 KP
    > dla Pracodawcy: okres wypowiedzenia 3 mies

    nie sądzę, gdyż okreś wypowiedzenia jest terminem jdnolitym dla obu stron.

    > Z góry dziekuje za pomoc.
    > Pozdrowienia
    >
    > --

    pozdr.
    b.

  • 3. Data: 2004-06-21 10:03:16
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

    Użytkownik "bella" <b...@o...pl> napisał w wiadomości

    > Użytkownik "Sylwia" <q...@o...pl> napisał w wiadomości

    > pracownikowi
    > >

    > przyznanie praciwnikowi urlopu w wyższym wymiarze może odbyć się tylko po
    > nabyciu takich uprawnień przez pracownika

    Tutaj się nie zgodzę. Pracodawca może przyznac pracownikowi dowolnie długi
    urlop.

> [...]
    >
    > nie sądzę, gdyż okreś wypowiedzenia jest terminem jdnolitym dla obu stron.

    Można przyznać dłuższy okres wypowiedzenia dla pracownika, a okresy
    wypowiedzeń dla pracownika i pracodawcy nie muszą być równe.

    --
    JOHNSON :)

  • 4. Data: 2004-06-26 20:30:19
    Temat: Re: KP: dłuższy okres wypowiedzenia, dłuższy urlop
    Od: "Sylwia" <q...@o...pl>

    Inspektor Pracy, który udziela porad prawnych w Okręgowym Ispektoracie, tak mi
    odpowiedział:

    > 1. Czy możliwe jest na mocy art.18 KP przyznanie zatrudnianemu pracownikowi
    > urlopu w wyższym wymiarze niż wynikający z art.154 KP?

    Nie można. Można zwolnić ewentualnie pracownika z obowiązku świadczenia pracy
    za wynagrodzeniem, na piśmie potwierdzić.

    > 2. Czy w umowie zawieranej na czas nieokreślony można ustalić okres
    > wypowiedzenia np. 3 miesiące (niezależnie od okresu zatrudnienia, czyli
    inaczej niż określa art. 36 KP)?

    Nie można.

    > 3. Jeśli mam rację, to czy możliwy jest następujący wariant:
    > Zapis dotyczący pracownika: okres wypowiedzenia zgodnie z art. 36 KP
    > dla Pracodawcy: okres wypowiedzenia 3 mies

    Nie. Okresy wypowiedzenia muszą być jednmakowe dla każdej ze stron i zgodne z
    okresem określonym przez KP.

  • 5. Data: 2004-06-27 07:09:15
    Od: "Johnson" <j...@g...pl.nospam>

> [...]
    > inaczej niż określa art. 36 KP)?
    >
    > Nie można.

    > Nie. Okresy wypowiedzenia muszą być jednmakowe dla każdej ze stron i

    Co za poziom w tej inspekcji pracy. Ja nadal będę się trzymał swojej
    wersji - można wszystko o ile to jest korzystniejsze dla pracownika.
    Przykładowo co do okresu wypowiedzenia (długości oraz nierówności):

    1994.11.09 uchwała SN I PZP 46/94 OSNP 1995/7/87

    glosa krytyczna: Tomanek A. OSP 1996/4/71

    glosa aprobująca: Taniewska-Peszko M. OSP 1995/11/237

    Zastrzeżenie w umowie o pracę zawartej na czas nie określony
    dwunastomiesięcznego okresu wypowiedzenia tej umowy przez zakład pracy jest
    dopuszczalne na podstawie art. 18 § 2 Kodeksu pracy.

    --
    JOHNSON :)