    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jest sobie pewna firma...
    Date: Fri, 17 Oct 2003 01:34:57 +0200

    On Thu, 16 Oct 2003, epox wrote:

    >+ Witam
    >+ Jest sobie pewna firma A ktora zajmuje sie transportem towarowym
    >+ ta firma wziela sobie DSL , siedzibia firmy jest tam gdzie mieszka
    >+ wlasciciel jej.
    >+ Szef tej firmy udostepnil dla kilkunastu mieszkancow tego bloku tego
    >+ DSL-a i oni co miesiac placa jakas tam kwote
    >+ Oczywiscie DSL mozna udostepniac poza lokal jesli oto by sie komus
    >+ rozchodzilo.

    Ale trzeba mieć "udostępnianie internetu" wpisane do DG
    oraz zgłoszone w [...tu może ktoś wpisze jak ta instytucja
    się ostatnio nazywa :)...]

    >+ Chodzi mi oto czy ten szef popelnia jakies przestepstwo? czy musialby
    >+ zglosic dodatkowa jakas dzialanosc? on nic na tym nie zarabia poprostu
    >+ nie wykozystuje lacza w calosci i aby sie ono nie marnowalo udostepnil
    >+ tym lokatorom

    Z p. widzenia podatków - to jest przychód.
    Skoro łącze jest firmowe - to interpretacje są dwie (MSZ):
    - szef okrada firmę (może mieć miejsce jedynie jeśli to
    jest spółka handlowa ! Jak 1-os DG, S.C. albo coś podobnego
    - to ten przypadek odpada)
    - spółka osiąga nieopodatkowane 'przychody VAT', okradając
    Skarb Państwa :] oraz przez brak informacji nie rozlicza
    darowizn, co też łapie się albo na "ukrywanie przychodu"
    albo pomoc w niepłaceniu podatku (powinno być wiadomo
    że "lokatorzy" mają przychody !).
    To nie jest śmieszne - działa tak:
    - lokatorzy mają przychód w wartości "dostępu do Internetu"
    (ja wiem, z tego co widuję - ok. 30..60 zł miesięcznie
    "na komputer"), bo firma nie bierze kasy
    - firma nie płaci VATu, a skoro daje darowiznę to powinna !

    >+ Jesli dziala nielegalnie to co musialby zrobic zeby bylo to legalne

    Powinno być tak, że "kasuje" na przychód firmy jakąś rozsądną
    kwotę, nie za bardzo odbiegającą od "cen rynkowych", doliczając
    VAT.
    Aby to robić firma *powinna* mieć wpis w ewidencji/sądzie
    jak wyżej (trzeba dopisać do "budowlanki", w niczym nie
    przeszkadza :)) oraz zgłosić do [...] jak wyżej :)
    Oczywiście wpis z EDG/sądu trzeba zgłosić do US i GUS, ale
    to pewnie księgowa albo ktoś taki już wie.
    MSZ oczywiście (nie jestem doradzcą, ale szarym podatnikiem).

    pozdrowienia, Gotfryd
    (KPiR, VAT, memoriał, ZUS)