  • Date: Wed, 03 Nov 2004 21:23:10 +0100
    From: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak "zatrzymac" prawa autorskie do pracy inzynierskiej

    On 03/11/2004 20:05, Massai wrote :

    > Hyhy, miła uczelnia, nie ma co...
    > Rozumiem, że zamierzacie spłacić prawa uczelni? Jak chcecie sprzedawać
    > "swoje" prace...
    > Bo przeca promotor jest współautorem tej pracy, pomaga wam, sprawdza,
    > doradza. A że robi to w ramach pracy na uczelni - właścicielem jego
    > części praw jest uczelnia...

    Nie:
    za:
    http://www.patentmen.pl/roz5-4.html
    (Witryna PATENTMEN powstała z inicjatywy Rady Rzeczników Patentowych
    Szkół Wyższych przy finansowym wsparciu Ministerstwa Edukacji Narodowej
    i we współpracy z Politechniką Gdańską, a redagowana jest przez zespół
    rzeczników patentowych)

    "Na gruncie prawa autorskiego, promotor w zasadzie nie powinien mieć
    prawa do współautorstwa prac, o których mowa. Nie ulega wątpliwości, że
    z tytułu nadzoru nad realizacją pracy ma on swój udział w jej
    ostatecznym kształcie. Zważywszy jednak, że prawo autorskie chroni formę
    wyrażeniową pracy, sposób przedstawienia treści, a nie treść jako taką,
    udział promotora w powstaniu pracy nie może przesądzać o jej
    współautorstwie. Oczywiście w przypadku publikacji pracy w konkretnych
    sytuacjach może wystąpić jako jej współautor, ale na warunkach
    uzgodnionych z dyplomantem lub doktorantem."

    i za Centrum Transferu Technologii Politechniki Krakowskiej:
    "W praktyce wiele kontrowersji budzi problem samodzielności w tworzeniu
    prac dyplomowych: inżynierskich i magisterskich. W środowisku naukowym
    panuje dość powszechne przekonanie, że na treść pracy dyplomowej, a
    także na jej ostateczny , istotny wpływ wywiera prowadzący pracę, wobec
    czego winny mu służyć prawa autorskie. Otóż trzeba z całą stanowczością
    podkreślić, że pogląd ten jest niewłaściwy."
    http://www.transfer.edu.pl/ctt10b05.html

    Ja też podzielam zdanie tychże autorytetów, że promotor pracy nie jest
    jej współautorem w rozumieniu prawa autorskiego.
    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    To kill a man in a paroxysm of passion is understandable, but to have