    From: "Liwiusz" <l...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak to jest z wekslami?
    Date: 26 Sep 2003 18:27:39 +0200

    > Pod warunkiem, że sprzedający tę zapłatę przyjmie. Chwilowo nie jest to zbyt
    > popularny sposób zapłaty, choć oczywiście jak najbardziej możliwy i dawniej
    > stosowany powszechnie.

    Oczywiście nie można nikogo zmusić do przyjęcia zapłaty wekslami. Jednak jest
    to o wiele lepszy sposób niż tak powszechna obecnie faktura z odroczonym
    terminem płatności. Niechęć do weksli wynika z niewiedzy.

    > weksla)
    >
    > Im więcej indosów, tym większe prawdopodobieństwo, że poprzednicy są
    > niewypłacalni i dla tego puszczono weksel w obrót jak gorący węglik
    > przerzucany z ręki do ręki. Wzrasta również szansa, że weksel gdzieś po
    > drodze wypełniono niezgodnie z wolą wystawiającego. Tak więc może to być
    > złudne i wciągnąć przyjmującego w jakiś wieloletni proces. Przynajmniej w
    > praktyce, bo teoria oczywiście jest prosta: weksel równa się nakazowi
    > zapłaty.

    Załóżmy, że miałbym przyjąć zapłatę wekslem. Kontrahent mnie się pyta: mam
    wystawić weksel, czy mogę zapłacić rymesą? Jest oczywiste, że wybrałbym drugi
    sposób, ponieważ oprócz kontrahenta z weksla odpowiadałyby inne podmioty. Poza
    tym weksle służą właśnie do takich wielokrotnych transakcji, więc nie wiem
    gdzie te obawy? Przede wszystkim należy mieć zaufanie do ostatniego indosanta i
    to wszystko.

    > zarzutów
    >
    > Trochę "spłyciłeś" zagadnienie. Weksel oddziela zobowiązanie finansowe od
    > sposobu jego powstania. Tak więc uprawnienia reklamacyjne czy z tytułu
    > rękojmi nadal pozostają. Ale faktem jest, że sąd już z reguły nie bada
    > przyczyn powstania długu, więc zobowiązanie pozostaje niezależnie od tamtych
    > rzeczy. Chyba, że się skumuluje ze zobowiązaniem do zwrotu ceny.

    Uprawnienia do rękojmi pozostają, ale odnoszą się one do tego, kto za ten
    towar odpowiada. Dłużnik nie może nie zapłacić za weksel, bo towar był wadliwy.
    Jeśli był, to niech się kłóci z dostawcą towaru, tak jakby już za niego zapłacił
    (czyli niech żąda od niego jakiegoś odszkodowania).

    > A możesz to przybliżyć. Może coś się ostatnio zmieniło i nie jestem na
    > bieżąco, ale z tego co wiem, to nakaz zapłaty akurat w tym wypadku wymaga
    > uprawomocnienia się i dopiero po upływie terminu zażalenia jest opatrywany
    > klauzulą. Inaczej, to by było bez sensu. Ktoś sfałszował mój podpis na
    > wekslu, a na mnie spada prawomocny tytuł i nawet protestu nie mogę złożyć.

    Jeśli chcemy prowadzić egzekucję to potrzeba klauzulę wykonalności. Ale
    komornik może również zająć rzeczy/pieniądze na zabezpieczenie, dłużnik nie
    będzie mógł z nich korzystać (zostaną oplombowane, konto bankowe zablokowane) a
    ewentualna licytacja lub przekaz pieniędzy wierzycielowi może nastąpić jedynie
    po nadaniu klauzuli

    art. 492 kodeksu postępowania cywilnego:
    § 1. Nakaz zapłaty z chwilą wydania stanowi tytuł zabezpieczenia, wykonalny bez
    nadawania mu klauzuli wykonalności. Kwota zasądzona nakazem wraz z wymagalnymi
    odsetkami stanowi sumę, której złożenie przez dłużnika do depozytu sądowego
    wystarczy do zabezpieczenia. Jeżeli nakaz zobowiązuje do wydania rzeczy
    zamiennych, do zabezpieczenia wystarczy złożenie sumy równej wartości
    przedmiotu sporu.

    > proste.
    >
    > Skoro tak mówisz, to spróbuj złożyć protest weksla na poczcie. Jest
    > zarządzenie z trzydziestego któregoś roku w tej sprawie wydane przez
    > dyrektora Poczty Polskiej. Z tego co pamiętam, to listonosz ma iść i dwa
    > razy zapukać, a potem umieścić zapis urzędowy na wekslu, że nikogo nie
    > zastał. Jak Ci się uda którego namówić do tego, to mnie powiadom. ;-)))

    Piszemy 'bez protestu' i po problemie.

    Liwiusz
    l...@i...pl