    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak to jest z wekslami?
    Date: Thu, 25 Sep 2003 21:23:41 +0200

    | 1. Można nimi płacić w kolejnych transakcjach

    Pod warunkiem, że sprzedający tę zapłatę przyjmie. Chwilowo nie jest to zbyt
    popularny sposób zapłaty, choć oczywiście jak najbardziej możliwy i dawniej
    stosowany powszechnie.

    | 2. Wraz ze wzrostem liczby indosów wzrasta prawdopodobieństwo odzyskania
    | należności (oczywiście w najlepszej sytuacji jest ostatni posiadacz
    weksla)

    Im więcej indosów, tym większe prawdopodobieństwo, że poprzednicy są
    niewypłacalni i dla tego puszczono weksel w obrót jak gorący węglik
    przerzucany z ręki do ręki. Wzrasta również szansa, że weksel gdzieś po
    drodze wypełniono niezgodnie z wolą wystawiającego. Tak więc może to być
    złudne i wciągnąć przyjmującego w jakiś wieloletni proces. Przynajmniej w
    praktyce, bo teoria oczywiście jest prosta: weksel równa się nakazowi
    zapłaty.

    | 4. Po wykonaniu indosu dłużnik praktycznie nie ma sposobu na stawianie
    zarzutów
    | typu 'towar był wadliwy', 'reklamacja' itp.

    Trochę "spłyciłeś" zagadnienie. Weksel oddziela zobowiązanie finansowe od
    sposobu jego powstania. Tak więc uprawnienia reklamacyjne czy z tytułu
    rękojmi nadal pozostają. Ale faktem jest, że sąd już z reguły nie bada
    przyczyn powstania długu, więc zobowiązanie pozostaje niezależnie od tamtych
    rzeczy. Chyba, że się skumuluje ze zobowiązaniem do zwrotu ceny.

    | 6. Nakaz zapłaty stanowi tytuł zabezpieczenia bez nadawania mu klauzuli
    | wykonalności

    A możesz to przybliżyć. Może coś się ostatnio zmieniło i nie jestem na
    bieżąco, ale z tego co wiem, to nakaz zapłaty akurat w tym wypadku wymaga
    uprawomocnienia się i dopiero po upływie terminu zażalenia jest opatrywany
    klauzulą. Inaczej, to by było bez sensu. Ktoś sfałszował mój podpis na
    wekslu, a na mnie spada prawomocny tytuł i nawet protestu nie mogę złożyć.

    | 7. Po zapoznaniu się z prawem wekslowym stosowanie weksli jest bardzo
    proste.

    Skoro tak mówisz, to spróbuj złożyć protest weksla na poczcie. Jest
    zarządzenie z trzydziestego któregoś roku w tej sprawie wydane przez
    dyrektora Poczty Polskiej. Z tego co pamiętam, to listonosz ma iść i dwa
    razy zapukać, a potem umieścić zapis urzędowy na wekslu, że nikogo nie
    zastał. Jak Ci się uda którego namówić do tego, to mnie powiadom. ;-)))

    Albo złóż protest w izbie obrachunkowej - życzę sukcesu, choć ustawa to
    przewiduje.

    | 8. W prosty sposób możemy mieć weksel wystawiony przez firmę i
    jednocześnie
    | poręczony prywatnie przez jej właściciela lub inną osobę/firmę
    (zabezpieczenie
    | na wypadek bankructwa firmy)

    A to faktycznie chyba najpoważniejsza zaleta.