    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak to jest z tą WINDYKACJĄ???
    Date: Tue, 6 Jun 2006 16:21:17 +0200

    infomedyk [###i...@p...pl.###] napisał:

    > 1. Czy moja firma może się zwracać z pismami ponaglającymi w imieniu
    > klienta,

    Oczywiście, ze tak. Pod warunkiem, że z pisma będzie jasno i wyraźnie
    wynikało, że czyni to w imieniu i na zlecenie klienta. Adwokaci i
    radcowie prawni w takich wypadkach używają zwrotu:

    "Firma X działająca w imieniu i na zlecenie firmy Y"

    > 2. Czy mogę reprezentować swoich klientów nie będąc jednocześnie
    > prawnikiem

    Przed kontrahentami możesz ich reprezentować, o ile posiadasz stosowne
    upoważnienie i zakresie, w jakim Cię upoważniono. Generalnie takie
    upoważnienie albo upoważnia Cię również do przyjęcia środków
    finansowych, albo nie.

    > 3. Czy w takich działaniach wymagana jest jakaś koncesja ...
    > zezwolenie.... Nie myślę posówać się do faktu "ścigania" sądowego,
    > nasyłania "przedstawicieli" itp.

    W opisanym przeze mnie wyżej zakresie nie jest konieczna żadna
    koncesja czy zezwolenie. Licencja detektywa jest wymagana do
    przyjmowania zleceń w zakresie ustalania stanu majątkowego lub innych
    czynności wywiadowczych. Natomiast do reprezentowania przed sądami
    musiał byś być radcą prawnym lub adwokatem.

    > Pragnę w sposób grzeczny aczkolwiek stanowczy domagać się zwrotu
    > należności w imieniu swoich klientów

    Szczerze mówiąc, to sens ma raczej niewielki. Jeśli firma ma zamiar
    zapłacić, to zapłaci po pierwszym wezwaniu (bo może ktoś zapomniał
    albo coś tam się pomyliło i z tego powodu nie płaci). Jak nie zapłaci
    po pierwszym wezwaniu, to najtaniej jest złożyć wniosek o wydanie
    nakazu zapłaty (na upartego możesz Ty go sporządzić, a wierzyciel
    podpisać, bo odbywa się to drogą korespondencyjną). I tak jest to
    potrzebne do ewentualnego wrzucenia należności w koszty. I teraz
    trzeba się zastanowić, czy złożyć zlecenie do komornika, czy nie. Przy
    większej kwocie czasem warto wynająć sensownego detektywa. Przy czym
    detektyw sensowny ma za zadanie ustalić możliwości odzyskania długu
    przez komornika, nie zaś odzyskiwać ten dług. Bo skoro nakaz zapłaty
    nie pomógł, to detektyw tak naprawdę wskórać niewiele perswazją może.
    Czasem może na odczepne coś dłużnik rzuci.