    From: Dariusz <d...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Jak to jest z pomysłem?
    Date: Thu, 31 Jan 2002 20:39:32 +0100

    "Gwidon S. Naskrent" wrote:

    > Pomysł nie jest chroniony.
    To nie jest tak.
    Pomysl moze byc chroniony, gdy podejmie sie starania na rzecz uzyskania
    takiej ochrony.
    Taka forma jest patentowanie kazdego pomyslu w Stanach, po sporzadzeniu
    opisu pomyslu w formie aplikacji patentowej.

    Dla niezorientowanych, to pomysly wiekszosci teleturniejow
    prezentowanych w telewizji/ach krajowych/zagranicznych,
    stanowia przedmiot ochrony praw patentowych.

    > Usługa != utwór i PrAut się nie stosuje. W przypadku strony z bramką SMS
    > chroniony jest oryginalny wygląd (kod HTML), ale nie sama bramka.

    > Nie, o ile nie skopiuje całej strony.

    Aby zdobyc wiedze na temat ochrony pomyslow nalezy wyjechac na rok do
    Stanow i podjac prace w biurze ktore zajmuje sie przygotowywaniem
    pomyslow do patentowania.

    Takze w internecie reklamuje sie kilka/nascie takich agencji.

    Procedura jest nastepujaca.
    Klient sie zglasza osobiscie/przez e-mail i mowi ze ma pewien pomysl z
    dziedziny ..., ktorego nie zamierza ujawnic.
    Agencja informuje o swoich warunkach, oplatach i wskazuje najtansza
    metode, a mianowicie patent-pending.
    Czyli zgloszenie samego pomyslu/wniosku do urzedu patentowego za
    kieszonkowa oplata w wysokosci 20-30 $.
    Od tej chwili klient uzyskuje prawo pierwszenstwa, kto powinien obronic
    w ciagu 1 roku.
    Czyli ma 1 rok na formalne zgloszenie patentu.

    Aby jednak rozmowa z taka agencja byla mozliwa co do szczegolow pomyslu,
    to agencja podpisuje oswiadczenie - forme zobowiazania do nieujawniania
    tresci przedmiotu pomyslu stronom trzecim.

    Ale nawet juz z nieformalna aplikacja patent-pending, klient moze sie
    zglaszac do firm, fabryk, producentow, dawac ogloszenia
    i usilowac sprzedac licencje.
    Tak robia tysiace wynalazcow w Stanach.

    Aby poznac szczegoly procedury, nalezy czytac angielska liste dyskusyjna
    nt. patentow i tam kierowac zapytania jak patentowac pomysly i jak i
    komu sprzedac licencje i za ile.

    A zatem juz inwestujac 20 $ mozna uzyskac zasiwadczenie o zgloszeniu
    pomyslu/wynalazku i oznaczajac swoj pomysl patent-pending
    mozna go materializowac i sprzedawac.

    Bycie wynalazca to mile zajecie, choc znam kilkunastu ktorzy uczynili z
    patentowania sposob na zycie i spedzanie wolnego czasu.
    Z zarabianiem jest juz gorzej, bo czy jest ktos taki , kto nie ma 100
    pomyslow ?

    Sam wymyslilem 2 lata temu telefon GSM na kilka kart SMS z przelaczaniem
    i przystawka realizujaca te funkcje jest od roku produkowana we Wloszech
    i eksportowana na caly swiat.

    Zycze zatem pomyslnosci.
    Zainteresowanym moge udostepniac pomysly na patenty, umozliwiajace
    uzyskanie duzych korzysci.

    Jacek