    From: Krzysztof 'kw1618' z Warszawy <a...@m...www.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Immunitet dyplomatyczny?
    Date: Wed, 18 Mar 2009 07:47:15 +0100

    Dnia Tue, 17 Mar 2009 22:19:49 -0000, kichu napisał(a):

    > Na szczecie chroni go ( mnie) gruba szyba.
    > A co konkretnie moze mnie spotkac za zadanie takiego pytania?

    Za zadanie tego pytania najprawdopodobniej nie załatwisz sprawy, domyślam
    się, że to sprawa wizowa, więc nie dostaniesz wizy teraz. W skrajnym
    przypadku nie dostaniesz wizy nigdy.
    Możliwe jest też, że wize dostaniesz, ale przypomną Tobie tę sytuację z
    ambasady na granicy kraju podczas wjazdu.

    W temacie wykroczenia drogowego czy innego, policja jedynie sporządza
    notatkę i przesyła do MSZ, który drogą dyplomatyczną informuje o zdarzeniu
    ambasadora. Zdarza się, że policja pijanych dyplomatów po prostu odwozi do
    ambasady.

    Kodeks karny wykonawczy:

    Art. 578. Nie podlegają orzecznictwu polskich sądów karnych:
    1) uwierzytelnieni w Rzeczypospolitej Polskiej szefowie
    przedstawicielstw dyplomatycznych państw obcych,
    2) osoby należące do personelu dyplomatycznego tych przedstawicielstw,
    3) osoby należące do personelu administracyjnego i technicznego tych
    przedstawicielstw,
    4) członkowie rodzin osób wymienionych w pkt 1-3, jeżeli pozostają z
    nimi we wspólnocie domowej,
    5) inne osoby korzystające z immunitetów dyplomatycznych na podstawie
    ustaw, umów lub powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych.

    Chyba też jeszcze jest taka zasada, że dyplomata uwierzytelniony w RP jest
    "zwykłą osobą" na terenie innych państw Unii, jednak zwyczajowo pokazując
    paszport dyplomatyczny np. podczas urlopu wiele wykroczeń uchodzi mu na
    sucho, ale nie może liczyć na to, że ambasador się o tym nie dowie.

    Generalnie dyplomata musi pamiętać o tym, że jest dyplomatą i jest "na
    oku".

    Nie wiem tylko czy "osoby należące do personelu administracyjnego i
    technicznego tych przedstawicielstw" nie podlegają orzecznictwu przez 24
    godz. na dobę podczas całego okresu pracy ?

    Krzysztof 'kw1618' Warszawa - Ursynow
    Remont na trasie W-Z
    http://foto.3mam.net/warsaw/m/index.php