    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Hipermarkety a plecaki (ponownie)
    Date: Thu, 8 Apr 2004 18:03:08 +0200
    Sender: r...@p...onet.pl@pc254.nowysacz.cvx.ppp.tpnet.pl

    Użytkownik "Marcin Debowski" <a...@I...notrix.net> napisał w
    wiadomości news:56pek1-u8t.ln1@ziutka.router...

    > Coś mi się tu nie zgadza w sensie przyczynowo-skutkowym. Ktoś
    > zastosował wobec mnie środek przymusu (nie pozwolił mi opuścić sklepu do
    > czasu przybycia policji) twierdząc że się podejrzanie zachowywałem. To
    ja
    > mam teraz udowadniać że ich działanie było bezzsadne?

    By Ciebie ukarać za kradzież, to należy Tobie udowodnić ją. To samo z
    ochroniarzem. By mu zarzucić bezpodstawne zatrzymanie, to trzeba
    udowodnić, że ono było bezpodstawne.

    > Per analogia:
    > Policja wyważa mi drzwi mieszkania i robi rewizję. Nie widzę żadnych
    > powodów takiego działania. To ja mam udowodnić że zrobili to
    > bezpodstawnie?

    Nie Ty, tylko prokurator. Ale bez Twojej pomocy, to mu się i w tym wypadku
    nie uda. Jak powiesz, że nie będziesz zeznawał na przykład.

    > Ale ja im nie zarzucam kłamstwa tylko bezpodstawne zatrzymanie (może być
    [...]
    > którzy przeprowadzają rewizję też muszą takie podstawy wykazać. Samo ich
    > zapewnienie że facet zachowywał się podejrzanie wystarczy?

    Wystarczy, dokąd nie udowodnimy, że kłamią. Ale to my musimy im udowodnić,
    że kłamią, a nie oni, że mówią prawdę.