    From: "Falkenstein" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Gwałt - czy można jeszcze coś zrobić
    Date: Fri, 19 Mar 2004 09:53:12 +0100

    Marcyś wrote:
    > Użytkownik "Falkenstein" <r...@g...pl> napisał w
    > wiadomości news:c3c083$hol$1@inews.gazeta.pl...

    [ciach]

    > No jasne, tak samo upicie kogoś w celu dokonania
    > kradzieży nie jest rozbojem.
    > Ciekawa koncepcja, szkoda, że sądy mają odmienne zdanie.

    Które sądy? Bo ja nie spotkałem się jak dotąd z opinią, że świadome upicie
    pokrzywdzonej po to by ograniczyć jej zdolność kierowania swym postępowaniem
    i by zgodziła się na odbycie stosunku to działanie podstępne. A porównanie z
    rozbojem jest niewłaściwe, gdyż rozbój to kradzież dokonana z uzyciem
    przemocy będź groźby jej uzycia - nie ma tam mowy o podstępie - a o tym tu
    rozmawiamy.

    > Na szczęście to tylko Twoja ocena, że zgwałcenie musi
    > łączyć się z uszkodzeniami ciała.
    > W ogóle w art. 197 kk niepotrzebnie zawarto trzy
    > stany faktyczne, bo tylko okrutny gwałciciel według Ciebie
    > jest przestępcą.

    Gdzie napisałem, że _muszą_ być uszkodzenia ciała? Wskazałem tylko, że w
    większości przypadków zgwałcenie łączy się ze spowodowaniem jakichś obrażeń
    ciała - nawet, gdy kobieta nie stawiała świadomego oporu. Będa one
    nieznaczne, ale charakterystyczne dla podświadomego sprzeciwu i mozliwe do
    stwierdzenia w specjalistycznym badaniu. I dlatego ich istnienie jest
    powaznym dowodem wspierającym zeznania samej pokrzywdzonej.

    Natomiast gdy brak jest obrażeń ciała, nawet drobnych natychmiast bardziej
    prawdopodobne staje się to, że stosunek był dobrowolny i udowodnienie że
    było inaczej staje się trudniejsze. Potrzebne są wtedy różne "podpórki" do
    zeznań pokrzywdzonej. Zeznania świadków, którzy widzieli, że wypiła pół piwa
    i padła jak kłoda, po czym oskarżony ją wyniósł do drugiego pokoju, zeznania
    świadków odnośnie relacji pomiędzy pokrzywdzoną i oskarżonym - że się wogóle
    nie znali, albo słabo się znali, nigdy się nie spotykali. Świadkowie, którzy
    opiszą zachowanie pokrzywdzonej w następnych dniach i opinia
    psychologiczna - uraz psychiczny wynikający ze zgwałcenia trudno jest
    ukrywać przed najbliższymi osobami. Świadkowie, którzy potwierdzą, że
    oskarżony groził pokrzywdzonej zgwałceniem jej. Że czynił jej propozycje,
    które ona odrzucała, wszystko co może podważyć obronę oskarżonego opartą na
    zarzucie dobrowolności stosunku.

    Natomiast sens mojej wypowiedzi, która została zacytowania był w założeniu
    taki, że w sytuacji, gdy od zgwałcenia upłynęło bardzo dużo czasu
    okoliczności zajścia mogą być bardzo istotne dla potwierdzenia zeznań
    pokrzywdzonej.

    --
    Falkenstein
    Oderint dum metuant