    From: Wojtek Szweicer <w...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: "Gazeta" - kradziez praw autorskich?
    Date: Tue, 18 Jan 2005 22:29:19 GMT

    On 2005-01-18 22:59 :

    >Jestem niepelnoletnim milosnikiem komunikacji miejskiej. 12.01.2005 zrobilem
    >zdjecie nowego tramwaju na terenie zajezdni Borek we Wroclawiu i umiescilem
    >na fotogalerii poswieconej srodkom komunikacji zbiorowej, na ktorej
    >zaznaczone jest, ze kopiowanie zdjec bez zgody autora jest zabronione (oto
    >ono: http://ams1.lo3.wroc.pl/~tomek/tournee.php?p=65263).

    Gdzie tak jest napisane? nie widzę... Ale to bez znaczenia.

    >Dzisiaj na jednej z grup dyskusyjnych dla osob z podobnymi zainteresowaniami
    znalazlem link do zdjecia w wersji internetowej "Gazety"
    >(http://bi.gazeta.pl/im/2498/z2498715G.jpg ;
    >http://miasta.gazeta.pl/wroclaw/1,35751,2498537.htm
    l). Zdjecie na serwerze
    >Gazety i moje zdjecie to TA SAMA FOTOGRAFIA!! Nikt mnie nawet nie pytal, czy
    >moze umiescic to zdjecie gdziekolwiek. Czy w wersji papierowej tez sie
    >ukazalo - nie wiem. Ustala sie. No i teraz zastanawiam sie, czy cos da sie z
    >tym zrobic, a jezeli tak, to w jaki sposob sie do tego zabrac, czego
    >oczekiwac i czego wymagac..

    Szybko zrób kopię tej strony gazety, najlepiej wypal na płytce CD z
    zamkniętą sesją (żeby nie można było nic dopisać), spróbuj potwierdzić
    notarialnie, że to kopia tej strony z gazeta.pl, może się uda. Może
    trzeba będzie pójść z kimś dorosłym do notariusza, ewentualnie zdobądź
    świadków na to, że ta strona istnieje i jest tam Twoje zdjęcie.
    Pamiętaj, musisz mieć dowód, że to faktycznie te same zdjęcia - na oko
    wygląda, że tak, ale ten tramwaj pewnie stoi tam od jakiegoś czasu, w
    tym samym miejscu, może zrobił z tego samego miejsca 10 minut po Tobie.
    Umiesz wykazać w razie czego (pamiętaj, to duża gazeta), że to Ty
    zrobiłeś to zdjęcie (masz negatyw, świadków)?
    Następnie napisz list polecony (może być najpierw mejl) i zażądaj
    usunięcia i ewentualnie przeprosin, taki tekścik z przeprosinami, który
    wszyscy czytelnicy zobaczą w swojej gazecie to chyba dostateczna kara?
    Jeżeli nie posłuchają, to niech rodzic lub opiekun złoży zawiadomienie o
    popełnieniu przestępstwa z art. 115 ust. 1 i 2, 116 ust. 1 i 2 ustawy o
    prawie autorskim i prawach pokrewnych Dz.U. 1994 Nr 24 poz. 83.
    w.