    From: "Robert Tomasik" <r...@g...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Fotografowanie sklepu czy mogę ?
    Date: Sun, 17 Aug 2003 21:40:02 +0200

    Nie ma przepisu zabraniającego fotografowania sklepów, banków, urzędów
    pocztowych, muzeów, galerii i innych temu podobnych publicznych miejsc.
    Niektóre sklepy jednak tego zabraniają na zasadzie prawa własności. No cóż,
    właściciel jeśli nawet ma prawo zakazać fotografowania swojej własności na
    zasadzie "bo sobie tego nie życzę", to w żadnym wypadku nie ma prawa żądać
    kliszy. To może tylko organ ścigania i w odniesieniu do przestępstwa lub
    wykroczenia, albo komornik wykonując postanowienie sądu. Jeśli właściciel
    sklepu jest bardzo uparty, to radzę mu poradzić, by wniósł sprawę do sądu
    cywilnego o nakazanie przez sąd zakazu naruszania jego własności poprzez
    zakazanie fotografowania. Nie sądzę, by mu się chciało, a również nie bardzo
    widzę podstawę prawną do takiego zakazu. Ale pozew wnieść może.

    Próbę odebrania kliszy należy traktować po prostu jako napaść, czyli w
    zależności o natężenia żądania groźby karalne, rozbój itd. z wszystkimi
    wynikającymi stąd konsekwencjami. A zatem przede wszystkim wezwań na miejsce
    Policję. Jeśli zaś film usiłuje odebrać Policjant (no cóż, czasami się
    zdarza) albo funkcjonariusz innego organu (ja spotkałem się z tego typu
    zapędami w Służbie Ochrony Kolei w odniesieniu do obiektów kolejowych), to
    żądać sporządzenia protokołu zatrzymania rzeczy i na tę czynność się
    zażalić. Ponieważ brak jest wyraźnych podstaw prawnych zakazujących
    fotografowania, więc z reguły już na etapie sporządzania protokołu
    zatrzymania rzeczy zatrzymujący powinien ochłonąć i od czynności odstąpić,
    bo ciężko mu będzie wypełnić rubryki w protokole. No w każdym razie istnieje
    duża szansa, że w wyniku zażalenia zostanie nakazany zwrot bezprawnie
    zajętej rzeczy.

    Jedyny wyjątek od tej reguły, to obiekty o znaczeniu militarnym. Są one
    oznaczane stosownymi tablicami. Podstawę prawną tego typu zakazów stanowiło
    ZARZĄDZENIE MINISTRA SPRAW WEWNĘTRZNYCH z dnia 29 czerwca 1983 r.
    w sprawie określenia wzoru i sposobu oznakowań obiektów, których
    fotografowanie, filmowanie, szkicowanie i rysowanie bez zezwolenia jest
    zabronione ze względu na ochronę tajemnicy państwowej wydane na podstawie
    art. 17 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 1982 r. o ochronie tajemnicy
    państwowej i służbowej (Dz. U. Nr 40/82 poz. 271). Z tym, że 22.01.1999 roku
    ustawa ta i wraz z nią to Zarządzenie utraciły swą moc, a nowego zarządzenia
    nie wydano, choć było na to 12 miesięcy. Tak więc tutaj sytuacja jest
    dwuznaczna. Jednak fotografując takie obiekty można się narazić na
    nieprzyjemności związane z podejrzeniem szpiegostwa. No ale na pewno te
    zakazy nie mogą dotyczyć prywatnych sklepów.

    Drugim warunkowym wyjątkiem jest zakazywanie wykonywania zdjęć z lampą
    błyskową w niektórych obiektach zabytkowych. Ale te zakazy wynikają z faktu,
    że światło może działać szkodliwie na dany zabytek. Wówczas zakaz jest
    sankcjonowany przepisami karnymi o niszczeniu zabytków.
    --
    Jestem tylko człowiekiem i mogę się mylić. Przedstawiony wyżej
    punkt widzenia jest moją prywatną opinią i upraszam o nie trakto-