    From: Maruda <n...@c...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwne zlecenie - czy narusza prawo i jakie?
    Date: Sat, 19 Feb 2011 09:34:09 +0100

    W dniu 2011-02-19 09:11, goldi pisze:

    > Trudno oczywiście udzielić pełnej rady, nie znając stanu faktycznego
    > (np. nie wiem, czy zleceniodawca w ustnych uzgodnieniach obiecywał
    > wypłatę wynagrodzenia wszystkim członkom zespołu). Opierając się na
    > tym, co napisałeś, stwierdzam, że zleceniodawca może odpowiedzieć, że
    > zawierał umowę z jednym wykonawcą i wypłacił mu obiecane
    > wynagrodzenie. Rozliczenia wykonawcy z podwykonawcami nie muszą
    > interesować zleceniodawcy.

    Zleceniodawca wiedział z góry, że wykonawcą będzie zespół. Na wstępnym
    etapie były tylko luźne uzgodnienia ustne (tak, że dostaną wszyscy),
    ludzie pracowali nie wiedząc ile dostaną.
    "Szef zespołu" jest raczej tylko doraźną funkcją w związku z tym
    zleceniem, jest jakimś-tam koordynatorem, a nie przełożonym, a tym
    bardziej pracodawcą pozostałych osób.
    Umowę zleceniodawca zaproponował już po fakcie, gdy robota została
    pozytywnie odebrana. Często tak bywa, przynajmniej w tym środowisku.

    > Czy szef zespołu nie może zawrzeć z pozostałymi członkami umowy
    > (zatytułowanej np. "Umowa o wspólne wykonanie zlecenia"), precyzującej
    > zasady podziału wynagrodzenia ?

    Ale wtedy szef musiałby (?) wziąć na swoje barki księgowość, umowy,
    odprowadzenie zaliczek, pit-y itd. Czy tak? Nie wchodzi to w grę.
    Alternatywą są "umowy darowizny". Szef może darować działki członkom
    zespołu "z dobrego serca", tylko po to, aby mieć potwierdzenie, że
    cokolwiek dostali. Ale wtedy fiskus może dostać więcej, niż niezbędne
    minimum, czego wolelibyśmy uniknąć... ;)

    --
    Dziękuję. Pozdrawiam. Ten Maruda.