    From: Jasko Bartnik <b...@j...waw.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziwne rondo
    Date: Wed, 19 Oct 2005 15:18:25 +0200
    Sender: Jasko Bartnik <>

    Dnia Wed, 19 Oct 2005 09:37:23 +0200, Artur Golanski napisał(a):

    > Tak, to dziwne, bo dla mnie będzie winien ten który wymusił
    > pierwszeństwo.

    Nieznajomosc absurdu polskich parafek nie uchroni przed mandatem.
    Z retrospekcji : pojazd A stoi na pasie do skretu w lewo/jazdy prosto z
    zamiarem skretu. Zapala sie zielone swiatlo, samochod A wykonuje manewr.
    Pojazd B w tym czasie wyprzedza pojazd A z lewej strony przekraczajac
    podwojna linie ciagla, wyprzedzajac na skrzyzowaniu i przejsciu dla
    pieszych po czym uderza w skrecajacy pojazd A. Mandat zostal przyznany obu
    kierowcom. B - za wyzej wymienione wykroczenia zwiazane z wyprzedzaniem (i
    ze wzgledu na ilosc punktow zapewne zabrane prawko). A - za spowodowanie
    kolizji. Pamietajmy w jakim kraju mieszkamy ...

    > Co ma tu prędkość i cała reszta do wymuszenia pierwszeństwa ?

    A tyle ma, ze gdyby obie strony dostosowaly predkosc do warunkow jazdy nie
    byloby kolizji.

    Z retrospekcji raz jeszcze : znajomy jedzie samochodem przez skrzyzowanie o
    ruchu okreznym (takie gdzie dwie drogi dwujezdniowe sie przecinaja tworzac
    kwadratowe pseudorondo) na zielonym swietle palacym sie juz od jakiegos
    czasu. Na 'rondzie' z lewej strony na czerwonym wjezdza samochod
    przecinajac tor jazdy samochodu mojego znajomego. Dochodzi do kolizji,
    ktorej obie strony byly winne. Policjant stwierdzil, ze pojazd znajomego
    nie mial prawa wjechac na skrzyzowanie poniewaz :
    a) z lewej nadjezdzal rozpedzony pojaz ...
    b) ... ktory byl juz na skrzyzowaniu wiec musial je niezwlocznie opuscic, w
    czym przeszkodzil samochod znajomego
    c) obie strony nie zachowaly szczegolnej ostroznosci co doprowadzilo do
    kolizji. Prokuratura potwierdzila ta wersje dodatkowo obarczajac znajomego
    kosztami postepowania.

    Wiem, ze absurd ... ale tak u nas bywa.