    From: jureq <j...@X...to.z.adresu.Xop.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dziedziczenie, zrzekanie się spadku itd.
    Date: Fri, 22 Aug 2008 09:12:53 +0000 (UTC)

    Dnia Fri, 22 Aug 2008 08:38:33 +0000, Budzik napisał(a):

    > nie rozumiem.
    > Czy to oznacza, ze takiego zrzeczenia sad moze nie przyznac tylko jezeli
    > to ja mam dzieciczyc, mam gdzies niesplacony dług i chce sie zrzec np.
    > 100.000 po babci?
    > I tylko w takim przypadku sad moze odmowic?

    Bardzo dobrze rozumiesz.

    > Pytanie dodatkowe - dlaczego dzieci i wnuki moga zrzec sie spadku u
    > notariusza a prawnuki musza na rozprawie sadowej?

    Dla ścisłości: wszyscy tutaj piszący (łącznie ze mną) piszą
    (prawdopodobnie błędnie) o zrzeczniu się spadku myśląć o jego odrzuceniu.
    Po śmierci spadek można tylko odrzucić. Zrzec się można tylko umową za
    życia spadkobiercy. W pierwszym poście było napisane, że babcia nie żyje.

    Nie jest ważne czy chodzi o syna, wnuka czy prawnuka. Ważne czy jest
    pełnoletni. W tym wątku widać wszyscy milcząco założyli, że dzieci i wnuki
    są pełnoletnie, a prawnuki nie.

    Gdyby notariusz przyjął odrzucenie spadku w imieniu małoletniego od jego
    rodziców, to wróży to dalsze kłopoty, bo sąd prawdopodobnie je
    zakwestionuje.

    Jest jeszcze taka możliwość, że chodzi naprawdę o zrzeczenie się spadku za
    życia spadkodawcy. Wtedy kodeks cywilny jest jednoznaczny: jeśli w umowie
    zrzezczenia się nie napisano inaczej tu dotyczy to wszsytkich zstępnycch
    zrzekającego się bez róznicy czy są to dzieci, wnuki czy prawnuki.

    Art. 1049. § 1. Zrzeczenie się dziedziczenia obejmuje również zstępnych
    zrzekającego się, chyba że umówiono się inaczej.

    § 2. Zrzekający się oraz jego zstępni, których obejmuje zrzeczenie się
    dziedziczenia, zostają wyłączeni od dziedziczenia, tak jakby nie dożyli
    otwarcia spadku.