    From: witek <w...@g...pl.spam.invalid>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dwa pytania o oprogramowanie komputerowe
    Date: Wed, 23 Feb 2005 16:37:00 -0600

    devil wrote:
    > Witam
    > Mam dwa wg mnie bardzo proste dla fachwców pytania odnośnie
    > oprogramowania komputerowego.
    > Pierwsze dotyczy softu zakupionego ze sprzętem tzw. OEM. Czy jezeli
    > kupilem taki program to moge go instalowac tylko na tym komputerze, z
    > ktorym go zakupilem? Czy moge np. odinstalowac go z tego komputera, a
    > zainstalowac na innym (nadal bedzie on zainstalowany tylko na jednym
    > stanowisku)?
    OEM jest związny ze sprzętem, dlatego nie możesz go legalnie przenieść
    na inny komputer

    > Jezeli nie to co w przypadku np. spalenia lub trwalego
    > uszkodzenia komputera, z ktorym ten soft byl kupiony? Tez mam go
    > wyrzucic do kosza?
    niestety tak. Ale mówimy o uszkodzeniu typu laptop zleciał z 4 piętra, a
    nie o np. wymianie dysku bo się zapsuł. Kompuer naprawiany to dalje ten
    sam komputer.

    > Druga sprawa dotyczy polskiej wersji Open Office. Od niedawna pracuje w
    > firmie, gdzie jestem za te sprawy odpowiedzialny. Zauwazylem, ze moj
    > poprzednik na tym stanowisku zakupil na kazde stanowisko po jednej
    > wersji pudelkowej tego pakietu. Tymczasem umowa mowi, ze mozna go
    > instalowac wielkorotnie i w zasadzie jest to darmowy pakiet. A wiec
    > wystarczylaby jedna plyta.
    Pytanie, czy jest darmowy dla firm? Nie korzystam z niego.

> [...]
    > Office. Tam szefostwo wpadlo na pomysl, jak ograniczyc wydatki i
    > zakupilo na fakture gazete z cd-romem, gdzie byl ten pakiet, a nie
    > drozsza wersje pudelkowa. Tylko, ze tez na kazde stanowisko zakupiony
    > byl oddzielny egzemplarz gazety i plyty (ten sam numer gazety!!!).
    > Zdziwilo mnie to bardzo, bo umowa mowi, ze pakiet jest za free. Ale
    > dowiedzialem sie, ze ponoc w polskich przepisach nie istnieje cos
    > takiego jak darmowe oprogramowanie. Musi kosztowac chocby zlotowke i ma
    > byc na to faktura zakupu w firmie w razie kontroli oprogramowania.

    No niestety, dlatego zapewne gdzieś w szafie trzymają ciągle gdzieś te
    gazety.