    Newsgroups: pl.soc.prawo
    From: Marcin Debowski <a...@I...zoho.com>
    Subject: Re: Dura lex, sed lex
    Date: Sun, 29 Oct 2023 23:56:23 GMT

    On 2023-10-29, Mateusz Bogusz <m...@o...pl> wrote:

    > Czekaj, ten wyrok to wymyśliłem ja jako analogię do podanego przeze mnie
    > przypadku kiedy auto "było jaskrawe i wyło silnikiem". Wydawało mi się,
    > że to zaznaczyłem. W każdym razie chodzi mi o MZ kłamliwą argumentację
    > "twardego prawa", bo jest ono tak samo używane jak konstytucja przez pis.

    Ja wiem, że wymyśliłeś, ale to co mówie, oznacza, że gdzieindziej jest
    pies pogrzebany. Jak nie można komus przypisac winy ze wzgledu na
    okoliczności to nie ma tej winy. Ale co do zasady tak, można zawsze
    kombinować.

    Po prawdzie, nie wiem do końca o co pytasz. Argument "twardego prawa"
    jest MZ bliżej figury retorycznej. Dany czyn jest zawsze oceniany
    poprzez mozliwośc przypisania komuś winy, ale też w kontekście
    społecznym i paru innych.

    To jaskrawe auto co wyło silnikiem, to ten wypadek z Sokratesa? Mozna MZ
    zawsze próbowac przypisać winę czy współwinę drugiej stronie, bo prawie
    nigdy okoliczności nie są zero-jedynkowe. Tak to już wygląda czy nam się
    pdoba czy nie, ale nie rozumiem co ma do tego twarde prawo?

    --
    Marcin