    From: Jacek <g...@p...onet.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Drzewa to nie chwasty
    Date: Wed, 11 Sep 2002 12:34:48 +0200

    Boguslaw Szostak wrote:

    > "misiek" <k...@h...com> wrote in message

    > Tak sie wam tylko wydaje...
    > niektore drzewa to "chwasty" zwlaszcza topole.
    >
    > Mojz najomy doprowadzil dowyciecia takich drzew w starorzeczu wisly i byl
    > lament "ekologow".
    > W nastepnym roku Krakow mial "powodz tysiaclecia" i dzieki wycieciu tych
    > drzew nie poplynelly
    > one lawa na zalane mosty...
    >
    > Boguslaw

    Nie zapominaj jednak, ze powodzie sa wlasnie skutkiem wycinania lasow,
    erozji gleby i wyplukiwania gleby prochniczej.
    Warstwa gliny, ilosc nie zatrzymuje, ani nie magazynuje wody i po
    deszczu z lasu wyplywa od razu rzeka.
    W niektorych miastach jest obecnie wiekszy pozysk drzewa niz z lasow.
    Wycinane sa szczegolnie atrakcyjne wysokie drzewa o grubych pniach,
    ktorych wartosc to kilka tysiecy zlotych.
    A bywa tak, ze firmy wycianajace te drzwa dostaja jeszcze za to
    pieniadze.
    Drzewa te sa sprzedawane do tartakow, albo w kawalkach, sprzedawane
    potem jako drzewo kominkowe.

    Drzewa 50-100 letnie sa obcinane z gory, tak, ze wygladaja jak pale i
    albo uschna za rok, albo wypuszcza
    galezie z grubego pnia.
    Nie zapominaj ze wycinane sa drzewa egzotyczne, kasztany, ktore w
    przemysle meblarskim maja ogromna wartosc.
    A topole o ktorych mowisz, doskonale od seek lat chronily drogi przed
    wiatrem, zasypaniem sniegiem.

    Chyba ekolodzy sa bardzo slabi, gdyz nastapil calkowity odwrot od
    zieleni.
    Nawet na rynku krakowskim jest tylko kostka, plyty granitowe i zadnego
    drzewka, nie ma nawet metra kw. trawy.

    Jacek