  • Date: Fri, 11 Jan 2008 11:19:35 +0100
    From: Andrzej Lawa <a...@l...SPAM_PRECZ.com>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Dostalem wezwanie do zaplaty

    Liwiusz pisze:

    > Mylisz się. Przedawniona należność jest nadal należnością. Wierzyciel
    > może się domagać spłaty, może ją sprzedać. Różnica polega tylko i
    > wyłącznie na tym, że dłużnik może skutecznie uniemożliwić dochodzenie
    > tej należności przed sądem (choć, jak nie wykaże inicjatywy, to wygranie
    > w sądzie przez wierzyciela jest nadal możliwe), oraz nie można dokonać
    > potrącenia tej wierzytelności.

    Ustawa zakazuje umieszczania informacji o należnościach wygasłych... Czy
    te wygasłe to nie są właśnie przedawnione, hmm?

    W końcu przedawnienie roszczeń istnieje m.in. po to, żeby człowiek nie
    musiał trzymać 30-letnich kwitków za jakąś opłatę.

    Wyobraź sobie, że jakiś niezbyt uczciwy operator telekomunikacyjny
    (TPSA, dla ustalenia uwagi ;) ) po 10 latach nagle sobie przypomina o
    jakiejś rzekomo zaległej fakturze. Kwitka nie masz. I co? Jak
    udowodnisz, że zapłaciłeś? (powiedzmy, że płaciłeś w kasie, a nie przelewem)

    Mojego tatę przekazali do firmy windykacyjnej za abonament za dwa
    miesiące, które były miesiącami 3 miesiące PO rozwiązaniu umowy.

    Mnie molestował (i chyba nadal molestuje, ale się przeprowadziłem ;) )
    kanciarski Kruk za należność, która zgodnie z reklamacją (automatycznie
    uznaną - bo nie raczyli na nią odpowiedzieć) nie jest należna.

    A ja na pewno nie będę trzymać papierów przez 10 lat. Mijają pełne 3
    lata (na wszelki wypadek) i kwitek idzie na opał - nie będę sobie
    zagracał domu tylko dlatego, że TPSA próbuje naciągać klientów.