    From: Jacek_P <Z...@c...edu.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Do kogo należy płot?
    Date: Mon, 26 May 2008 23:15:08 +0000 (UTC)

    Paweł <p...@w...gazeta.pl> napisal:
    > Za moim blokiem stoi płot. Płot odgradza teren należący do miasta od terenu
    > należącego najprawdopodobniej do prywatnego właściciela (hurtowni chemicznej).

    Za malo danych. Na czyim terenie stoi plot? Na terenie hurtowni po jej stronie
    granicy, w ostrej granicy, po stronie miasta?

    > Przez płot prześwituje brzydki widok na plac i jakieś tam rupiecie. Mniejsza.

    Estetyka jest sprawa wewnetrzna hurtowni.

    > Pod płotem zasadziłem bluszcz. Wyrósł ładnie oplatając płot i zasłonil widok
    > na rupieciarnię. Właściciel hurtowni wyciął bluszcz. W związku z tym mam pytanie.>
    > 1. Do kogo należy płot?

    Za malo danych.

    > 2. Czy mam prawo wyhodować na nim bluszcz?

    Niekoniecznie. Na twoim plocie - tak, na wspolwlasnociowym - za zgoda
    wspolwlasciciela, na cudzym - nie.

    > 3. Czy mogę dochodzić odszkodowania za zniszczenie mojej własności? (mam
    > rachunki za sadzonki, ziemię, nawozy itd.)

    Niekoniecznie. Jezeli zniszczyl ci bluszcz na twoim plocie - tak, w przeciwym
    razie to on moze ciebie obciazyc za koszty usuniecia pnacza porastajacego plot.

    > 4. Czy jeśli teraz posadzę znowu bluszcz to mogę w jakiś sposób prawnie go
    > chronić? (np. wezwać policję, gdy przyjdą rasistowscy siepacze z hurtowni,
    > żeby go wycinać)

    Tylko w przypadku, jezeli plot jest twoja wlasnoscia. Jezeli plot jest
    wlasnoscia hurtowni (co jest najbardziej prawdopodobne) to nie masz prawa
    nic nasadzac, co bedzie inwazyjne na plot. Mozesz sobie przed plotem
    stelaze poustawiac do prowadzenia tego bluszczu. O ile dostaniesz zgode
    wladz miasta na realizacje takiej zabudowy i nasadzen.

    Co do plotow to KC jedynie wypowiada sie w zakresie domnieman: o wspolwlasnosci.
    Ale tu dales zbyt malo danych.
    --
    Pozdrawiam,

    Jacek