  • 11. Data: 2009-11-15 22:36:23
    Temat: Re: Dlugi wspolmalzonka, rozdzielnosc majatkowa, mieszkanie ?
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > procenty mało ważne.
    > Jest kwota niepodlegajca egzekucji. Nie pamietam ile, nie moja działka.

    Parę lat temu była tu niezła pułapka, dotyczyło to sytuacji, gdy wynagrodzenie
    wpływało na konto bankowe. Pewien wyjątkowo złośliwy komornik zajmował całość
    wynagrodzenia a dłużnik poleciał natychmiast na skargę do brukowców i nie
    tylko do nich. Okazało się, że komornik miał prawo tak uczynić. Przyciśnięty
    przez dziennikarzy komornik oświadczył wprost, że jedynym wyjściem w takiej
    sytuacji jest odbieranie wynagrodzenia w gotówce, ale nie każdy pracodawca
    pójdzie na coś takiego, bo to zawsze kłopot jest.

    Ta sytuacja miała miejsce parę lat temu, możliwe że później ukrócono nieco
    samowolę komorniczą i taki numer dzisiaj nie jest już możliwy. Może ktoś
    bardziej fachowy rozjaśni.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 12. Data: 2009-11-15 23:08:40
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    Adam Szewczak wrote:

    > Problemy ze splata powstaly na przestrzeni ostanich 2 lat.

    jeśli bank dawał ci kredyt i nie ma tam podpisu żony, to jej majątku
    ruszyć nie może.

    > Ile tak orientacyjnie moze obecnie kosztowac porada prawna ?

    100 - 200 zł.

    > No na prawnika trzeba postawic teraz zeby jakos postarac sie rozwiazac
    > obecna sytuacje :/

    na pewno wyjdzie taniej niż komornik.

    sądzę, że spokojnie znajdzie się bank, który pod hipoteke mieszkania da
    wam pożyczkę na spłacenie bieżących długów.
    Rozłożenie tego na 10 lat będzie kosztowało znacznie więcej globalnie,
    ale znacznie mniej miesiecznie.

  • 13. Data: 2009-11-15 23:11:12
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kuba wrote:

    > A co to za wyjątki?

    1.
    np. lodówka na kredyt kupiona przez jednego, a używana przez obojga jest
    ściągalna z obojga.

    2.
    przed zmianą przepisów bank nie musiał mieć zgody drugiego. Mógł ściągać
    z obu. Odpiero ostatnimi czasy, jak wyszło parę spraw, że mąż bez wiedzy
    żony przepuścił majątek paru pokoleń zmieniono prawo.

  • 14. Data: 2009-11-16 09:40:43
    Od: Herald <h...@o...eu>

    Dnia Sun, 15 Nov 2009 23:36:23 +0100, Czapla napisał(a):

    > Parę lat temu była tu niezła pułapka, dotyczyło to sytuacji, gdy wynagrodzenie
    > wpływało na konto bankowe.

    No to jeszcze lepiej!!
    Tutaj w przypadku "zwykłego rachunku" kwota wolna od zajęcia komorniczego
    to trzy krotność średniego wynagrodzenia (czyli jakieś 3x3300 = 9900). W
    porównaniu z kwotą wolną od zajęcia z wynagrodzenia za pracę (minimalne
    wynagrodzenie - składki ZUS i zaliczka na podatek) to kwota wielokrotnie ją
    przewyższająca :)

    > Okazało się, że komornik miał prawo tak uczynić.

    A co na to P.B i kwota wolna od zajęcia? :))))

    > Przyciśnięty przez dziennikarzy komornik oświadczył wprost, że jedynym
    > wyjściem w takiej sytuacji jest odbieranie wynagrodzenia w gotówce,

    Skąd taka teza? :)
    Nie forma wypłaty wynagrodzenia jest istotna, a jej tytuł/pochodzenie. Musi
    to być wynagrodzenie za PRACĘ a nie np. wierzytlenośc z tytułu umowy
    zlecenia - ta podlega w CAŁOŚCI pod egzekucję (no z pewnym małym wyjątkiem
    ;))

    > ale nie każdy pracodawca pójdzie na coś takiego,

    No co ma pójść pracodawca?
    jeżeli pracownik kiedyś składał upoważnienie do przelewania wynagrodzenia
    na rachunek bankowy - w chwili obecnej po prostu składa na ręce pracodawcy
    oświadczenie woli o odbieraniu wynagrodzenia za pracę osobiście i w
    gotówce. I tyle w temacie.

    > bo to zawsze kłopot jest.

    ??

  • 15. Data: 2009-11-16 10:04:00
    Od: kuba <p...@o...pl>

    witek pisze:

    > 1.
    > np. lodówka na kredyt kupiona przez jednego, a używana przez obojga jest
    > ściągalna z obojga.

    Dług męża (który kupił lodówkę) może być egzekwowany z majątku odrębnego
    żony jeśli wspólnie używają lodówki?

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 16. Data: 2009-11-16 14:54:02
    Od: witek <w...@g...pl.invalid>

    kuba wrote:

    > Dług męża (który kupił lodówkę) może być egzekwowany z majątku odrębnego
    > żony jeśli wspólnie używają lodówki?

    tak

  • 17. Data: 2009-11-16 18:14:01
    Od: "Czapla" <k...@p...onet.pl>

    > No to jeszcze lepiej!!
    > Tutaj w przypadku "zwykłego rachunku" kwota wolna od zajęcia komorniczego
    > to trzy krotność średniego wynagrodzenia

    Jakby to powiedzieć... Śledziłem wówczas bardzo dokładnie to wszystko, co się
    działo wtedy w świecie komorniczym. Nie interesowała mnie teoria, "duch prawa"
    itp. abstrakcje a tylko praktyka. Komornik zrobił co zrobił a sąd uznał, że
    komornik mógł tak uczynić, sprawa była głośna w mediach. Żadne rozważania tego
    nie zmienią.

    > A co na to P.B i kwota wolna od zajęcia?  :))))

    Z tego co pamiętam, komornik argumentował, że w momencie wpłynięcia na konto
    wypłata nie jest już wypłatą tylko zwykłą gotówką, podlegającą zajęciu w
    całości.

    > Skąd taka teza?  :)
    > Nie forma wypłaty wynagrodzenia jest istotna, a jej tytuł/pochodzenie.

    To jest właśnie ten "duch prawa" :). Widać komornik był tylko praktykiem i nie
    znał się na duchach, podobnie jak sąd :).

    > No co ma pójść pracodawca?

    Na wypłatę gotówki.

    > jeżeli pracownik kiedyś składał upoważnienie do przelewania wynagrodzenia
    > na rachunek bankowy - w chwili obecnej po prostu składa na ręce pracodawcy
    > oświadczenie woli

    I szuka od jutra nowej pracy, bo pracodawca nie lubi kłopotów a pięciu innych
    czeka w kolejce :).

    > I tyle w temacie.

    Ano tyle.

    > ??

    Robię w dużej instytucji, jest nas kilku takich, co to nie lubią konta. Ile
    musieliśmy się namęczyć, żeby jednak wypłacano nam pieniądze do ręki...
    Zresztą pewnie niebawem ustawowo i tego zabronią :).

    Żyjemy w dziwnym kraju. Ma człowiek kłopoty, niech przynajmniej zdaje sobie
    sprawę, co go może jeszcze spotkać.

    Pozdrawiam

    Czapla

  • 18. Data: 2009-11-16 19:03:53
    Od: kam <...@...pl>

    witek pisze:
    > Poniewaz dług jest na ciebie, wiec wszystko co jest twoje lub wspolne
    > może zostac "pociągnięte".

    dlaczego art. 41 kro ma inne zdanie?

    KG

  • 19. Data: 2009-11-16 21:51:15
    Od: kuba <p...@o...pl>

    witek pisze:

    > tak

    A z jakiego przepisu to wynika?

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl

  • 20. Data: 2009-11-18 21:30:15
    Od: kuba <p...@o...pl>

    witek pisze:

    > tak

    Byłbym wdzięczny, gdybyś odpowiedział :)

    --
    kuba
    www.fashioncorner.pl