eGospodarka.plPrawoGrupypl.soc.prawoDlaczego ZUS nie jest prawnie uznany za piramidę finansową? › Re: Dlaczego ZUS nie jest prawnie uznany za piramidę finansową?
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Date: Mon, 28 Oct 2013 11:28:05 +0100
    From: Gotfryd Smolik news <s...@s...com.pl>
    Subject: Re: Dlaczego ZUS nie jest prawnie uznany za piramidę finansową?

    On Sat, 26 Oct 2013, sqlwiel wrote:

    > Jest jeszcze drugi racjonalny argument: gdyby (choćby ZUS) był dla obywatela
    > korzystny, to nie musiałby być obowiązkowy. Jeśli jest obowiązkowy, to nie
    > jest korzystny. Por. z innymi ubezpieczeniami.

    I nie tylko.
    "porównaj z czymkolwiek" znaczy.
    Jeśli kierowcy wybierają autostradę (przynajmniej dopóki jest darmowa :>)
    to znaczy ze jest dla nich "korzystna".
    Jeśli ci sami kierowcy, po wprowadzeniu opłat, ciężarówkami rozjeżdżają
    drogi lokalne, to znaczy że te drogi lokalne są dla nich "korzystne".
    Jeśli rowerzyści nie jadą po DDR, to wcale nie dlatego że chcą całemu
    światu robić na złość. Jazda po niej jest "nieopłacalna" i tyle.

    I nie ma innej DOBREJ metody na sprawdzenie co jest "korzystne", jak
    sprawdzenie czy ludzie będą chcieli z tego - nomen omen - korzystać!

    Oczywiście nie bez powodu wrzuciłem przypadki, kiedy ta "opłacalność"
    mierzona jest pytaniem "kto za to ma zapłacić i dlaczego" :>

    (OT: jestem przeciw DDR w istniejących postaciach, z paru przyczyn,
    argumentację ekonomiczną w tym)

    > Ponieważ bo z powodu?

    Tak w ogóle pewnie dlatego, że z tym "umieraniem po płotem" coś chyba
    jest nie do końca tak. Nie dalej jak dwa lata temu czytałem gdzieś
    reportaż, że <uwaga cenzura poprawnościowa> w tzw. "murzyńskich
    gettach" ("tzw" bo nie są formalne, lecz wynikają z faktycznego
    zamieszkiwania) są całe rodziny w których od 4 pokoleń nikt nie
    zna takiego pojecia jak "praca".
    Jakieś zasiłki są, to i ludzie nauczyli się z nich korzystać.
    Homo w końcu sapie (jak musi).

    Problem opisywany przez Daniusię rozbija się chyba o inne pytanie:
    czy da się skutecznie i w akceptowalny sposób zmusić "ludzi"
    (statystycznie rzecz biorąc) do legalnej pracy.
    Metody hitlerowkie chyba nie cieszą się renomą (acz były skuteczne),
    a myślę że i piewcy PRLu (którym, jakby się dało, zafundowałbym
    teleportację wstecz na okres 5 lat bez możliwości odwołania
    w trakcie i pytanie na koniec czy chcą poprawki) trochę by
    zmiękli, jakby dostali nakaz pracy na którą i w miejscu na które
    nie mają chęci.

    pzdr, Gotfryd