  • 1. Data: 2005-03-05 14:59:38
    Temat: Dlaczego Dystrykt Kolumbia?
    Od: Radek <r...@w...pl>

    Witam

    Moze to nie ta grupa, ale nie wiem na jakiej szukac. Chodzi mi o to
    dlaczego Waszyngton w Stanach Zjednoczonych nalezy do dystryktu ktory zwie
    sie kolumbijskim. Czyzby mialo to jakis zwiazek z panstwem Kolumbia?
    Dlaczego kolumbia?
    Przeciez to odrebne panstwo i stany powinny byc w 100% nie zalezne od
    innych. Tym bardziej ze to stolica. Czy ktos mi chociaz po krotce
    wytlumaczy dlaczego Kolumbia w nazwie dystryktu?

    Z gory dziekuje za szczera odpowiedz. Radek

  • 2. Data: 2005-03-05 15:25:13
    Temat: Re: Dlaczego Dystrykt Kolumbia?
    Od: "HaNkA ReDhUnTeR" <hanka.redhunter@[niepotrzebne]interia.pl>

    Użytkownik "Radek" <r...@w...pl> napisał w wiadomości

    >Czyzby mialo to jakis zwiazek z panstwem Kolumbia?

    Ma to związek z Krzysztofem Kolumbem.

    HaNkA

  • 3. Data: 2005-03-05 15:49:29
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    Radek <r...@w...pl> wrote:

> [...]
    > dlaczego Waszyngton w Stanach Zjednoczonych nalezy do dystryktu ktory
    > zwie sie kolumbijskim. Czyzby mialo to jakis zwiazek z panstwem

    A kojarzysz takiego jednego genuanczyka, co sie zwal Krzysztof Kolumb
    (Cristoforo Colombo)?

    > Przeciez to odrebne panstwo i stany powinny byc w 100% nie zalezne od
    > innych. Tym bardziej ze to stolica. Czy ktos mi chociaz po krotce
    > wytlumaczy dlaczego Kolumbia w nazwie dystryktu?

    Z pytania wnosze ze jestes pewnie gimnazjalista lub cos kolo tego
    - nie uczyli was na zajeciach z propedautyki zastosowan informatycznych
    o google i encyklopediach online? Polecam zwlaszcza otwarty projekt
    Wikipedii - przyda Ci sie zapewne nie raz w trakcie edukacji.
    Obszerniejsze wjasnienia co do stolicy federalnej i dystryktu federalnego,
    wlacznie ze zdjeciem satelitarnym z naniesionymi granicami:

    http://pl.wikipedia.org/wiki/Dystrykt_Kolumbii

    PS:
    To jest wyraznie NTG!

    --
    Pozdrawiam, Michal Bien
    mailto:m...@m...uw.edu.pl #GG:351722 #ICQ:101413938

  • 4. Data: 2005-03-06 01:39:19
    Od: maryska <m...@w...pl>

    Michal Bien wrote:

> [...]
    > Obszerniejsze wjasnienia co do stolicy federalnej i dystryktu federalnego,
    > wlacznie ze zdjeciem satelitarnym z naniesionymi granicami:

    ROTFL. Wiki powiadasz? Krynica wiedzy zaiste. Zobacz na indoktrynacje
    katolicka pod takimi haslami jak jaime bleda czy inkwizycja.

    Powiedzmy ze dodamy do tego watek prawny i bedzie TG.

    Ameryka pochodzi od pewnego mlodego gatatliwego cwaniaka ktory po
    powrocie a Am.Pld. nawypisywal glupot o swoich dokonaniach odkrywczych i
    gawiedz to kupila. Tak poszlo w swiat i znany kosmograf (owczesne
    skrzyzowanie kartografa z astronomem) zaproponowal na jego czesc nazwe
    America.

    Tutaj masz slynna mape z pierwsza nazwa America:
    http://bell.lib.umn.edu/map/WALD/WALL/lgwall.html
    a tutaj dokladniej fragment z nazwa:
    http://bell.lib.umn.edu/map/WALD/AMER/indexam.html

    Autor zmienil zamiary, ale mapy poszly w swiat i tak juz sie przyjelo.

    Nazwa Kolumbia pochodzi rzeczywiscie od Kolumba, choc nie przyjela sie.
    Dzisiejsza Kolumbia to czesc hiszpanskiej kolonii Nueva Granada po
    rewolucji w XIX wieku. Pozostale kraje wchodzace w skad administracji to
    Ekwador i Wenezuela, oraz ukradziona pozniej czesc Gujany.

    Dystrykt Kolumbii to zaplanowana stolica w terenow wydzielonych
    dokladnie dla tego celu i ma zwiazek z Kolumbem, tak jak Brytyjska
    Kolumbia i kraj Kolumbia, nie mowiac o rzece Kolumbia i tuzinach roznych
    innych rzeczy.

    Kolumb mial wielkie powazanie do ok. Drugiej Wojny Swiatowej. Pomniki
    stawiano mu na kazdym glownym placu Europy i Ameryk.
    W XIX wieku byly proby kanonizowania go, ale sprawa nie przeszla ze
    wzgledu na konkubinat i nieslubne dziecko.

  • 5. Data: 2005-03-06 10:00:14
    Od: Michal Bien <m...@w...uw.edu.pl>

    maryska <m...@w...pl> wrote:

    > ROTFL. Wiki powiadasz? Krynica wiedzy zaiste.

    Znasz lepszy projekt otwartej, niekomercyjnej encyklopedii?

    > Zobacz na indoktrynacje katolicka pod takimi haslami jak jaime
    > bleda czy inkwizycja.

    Widzisz niescislosci pod podanym wczesniej linkiem dotyczacym
    Dystryktu Kolumbia? Bo hasla ktore podalas sa z natury ocenne, a dobor
    faktow i sposob przedstawienia zalezy w znacznej mierze od swiatopogladu.
    W przypadku encyklopedii tak byc nie powinno, ale z naury rzeczy akurat te
    zaleza w znacznej mierze od kontekstu kulturowego. W samym kosciele
    katolickim mozna doszukac sie roznych stanowisk co do inkwizycji, a co
    dopierow mowic o osobach swieckich.

  • 6. Data: 2005-03-06 15:27:22
    Od: donna <p...@t...com>

    Michal Bien wrote:

    > Znasz lepszy projekt otwartej, niekomercyjnej encyklopedii?

    angielskojezyczna Wiki, gdzie nia ma cenzury. Porownaj te same wybrane
    hasla w obu wersjach i zobaczysz jak beton koscielny probuje nieudolnie
    manipulowac czytelnikiem.

    > Widzisz niescislosci pod podanym wczesniej linkiem dotyczacym
    > Dystryktu Kolumbia?

    Niescislosci? Raczej cwokostwo na calego.

    Przyklad 1:

    "Jest częścią obszaru metropolitalnego Waszyngton-Baltimore, który ma
    7,6 mln mieszkańcow (2000)."

    To tak jak Lodz jest czescia obszaru metropolijnego Warszawy.

    Przyklad 2:

    "Nie jest częścią żadnego z amerykańskich stanów, jest za to rządzony ze
    szczebla federalnego, z pewną ograniczoną formą samorządu lokalnego. "

    Bzdura totalna.

    > Bo hasla ktore podalas sa z natury ocenne, a dobor
    > faktow i sposob przedstawienia zalezy w znacznej mierze od swiatopogladu.

    Dodaj, swiatopogladu betonu katolickiego. Pousuwano np linki do
    rzetelnych prac nt Inkwizycji, a zostawiono linki do bzdetow Ziemkiewicza.

    > W przypadku encyklopedii tak byc nie powinno,

    Wtedy to juz nie jest encyklopedia, a indoktrynacja katolicka. Prawdziwa
    ksiazka potrafi przetrwac probe czasu. PWN teraz zmienia encyklopedie.
    Smieszne jest porownanie hasla Inkwizycja z czasow PRLu i terazniejszcze
    rzekomo takiej samej encyklopedii.

  • 7. Data: 2005-03-06 20:03:46
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 06/03/2005 16:27, donna wrote :
> [...]

    > "Nie jest częścią żadnego z amerykańskich stanów, jest za to rządzony ze
    > szczebla federalnego, z pewną ograniczoną formą samorządu lokalnego. "

    Co masz na myśli? Bo akurat to zdanie wydaje się prawdziwe...

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    When I was ten, I read fairy tales in secret and would have been ashamed

  • 8. Data: 2005-03-07 14:45:52
    Od: intern <s...@y...co.uk>

    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki wrote:

    > Co masz na myśli? Bo akurat to zdanie wydaje się prawdziwe...

    Moze pomoze?
    http://dccode.westgroup.com/home/dccodes/default.wl

  • 9. Data: 2005-03-07 20:40:31
    Od: Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki <p...@p...name>

    Dnia 07/03/2005 15:45, intern wrote :

    > Moze pomoze?
    > http://dccode.westgroup.com/home/dccodes/default.wl

    A konkretniej? Bo jakoś nie bardzo uśmiecha mi się przeszukiwania
    całokształtu systemu prawnego DC -- może choć wskazówkę mogę kupić? :-)

    --
    Przemyslaw 'Pshemekan' Plaskowicki
    Do not choose for your wife any woman you would not choose as your