    From: "Witold Grabowski" <g...@a...pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Developer - oplata za administracje osiedlem
    Date: Mon, 18 Feb 2002 14:36:58 +0100

    Użytkownik Barbet <b...@p...com> w wiadomości do grup
    dyskusyjnych napisał:a4qp6e$ft8$...@n...tpi.pl...
    > Czy developer ma prawo zadac oplat za administrowanie osiedlem przed
    aktem
    > notarialnym?
    > Sytuacja jest nastepujaca: developer opoznil sie ponad rok z wydaniem
    aktow
    > notarialnych, ponieslismy z tego powodu liczne straty ( ubezpieczenia
    > kredytow, niemoznosc skorzystania z ulgi remontowej na wykonczenie
    mieszkan,
    > brak zameldowania itp.).
    >
    > Teraz wreszcie ma dawac akty notarialne, ale uzaleznia wydanie zgody
    na
> [...]
    Jeżeli naprawdę w żadnym dokumencie (umowa przedwstępna, protokół
    przekazania do użytkowania), nie ma wzmianki o Twoim zobowiazaniu do
    ponoszenia opłat administracyjnych i innych, to pewnie prawa nie mają.
    Zwróć jednak uwagę, że skoro (jak się domyślam) przez ten czas
    korzystałeś (zamieszkiwałeś mimo braku formalnego prawa) z lokalu, to
    developer może powołać się na art. 224-225 i 230 k.c. i żądać
    wynagrodzenia
    za bezumowne korzystanie z jego własności. I są to kwoty wyższe niż
    zwrot
    poniesionych wydatków i administracja. Normalną praktyką jest wtedy
    pozew w postępowaniu nakazowym. I sądy w tym wypadku wydają nakaz
    zapłaty wraz z kosztami postępowania i zastępstwa procesowego.
    Moim zdaniem, jeżeli faktycznie z lokalu korzystałeś to lepiej
    zapłacić.
    Sam jestem w sytuacji po takim właśnie nakazie zapłaty. Odwołałem
    się i jedyną moją linią obrony jest fakt niekorzystania (niemieszkania)
    w zakupionym lokalu i w żaden sposób nieutrudniania developerowi
    dysponowania jego własnoscią. Jutro rozprawa - zobaczymy co będzie.
    Pozdrawiam. Witold Grabowski