    From: Gotfryd Smolik - listy dyskusyjne <s...@s...com.pl>
    Newsgroups: pl.soc.prawo
    Subject: Re: Definicja pracy
    Date: Fri, 8 Nov 2002 00:00:38 +0100

    On 7 Nov 2002 z...@p...onet.pl wrote:

    >+ > On 7 Nov 2002 z...@p...onet.pl wrote:
    [...]
    >+ > >+ definicja pracy?
    >+ > >+ Znalazłem kilka artykułów dotyczących: wykonywania pracy, zapłaty za pracę
    >+ > >+ wykonaną, czaseu pracy i.t.d. ale czy jest jakaś definicja pracy?
    >+ >
    >+ > Ścisłej definicji, takiej jak np. "pas ruchu" w KD :) nie ma.
    >+ > Ale SN kilkakroć już wypowiadał się o "znamionach stosunku pracy"
    [...]
    >+ Dzięki za odpowiedź :)
    >+ Zastanawia mnie skoro w KP brak jest definicji pracy to
    >+ jak można interpretować

    AFAIK niestety tak to jakoś wygląda, że nie jest stosowana z oczywistych
    względów fizyczna definicja pracy :) a, jakby to powiedzieć, społeczna...
    Inaczej mówiąc jeśli pracownik przychodzi i "coś robi" - to pracuje
    (chyba że na polecenie szefa nic nie robi - to jest przestój :]).

    Krótko mówiąc: będzie definicja stosunku pracy (IMO wbrew
    twierdzeniu RP:
    http://www2.gazeta.pl/praca/1,22635,951062.html
    że "...Teraz w kodeksie znajdzie się definicja pracy..."
    - IMO nadal będzie to definicja stosunku pracy, a nie pracy !)

    Mam nadzieję że właściwie rozumiem o co pytasz :)

    >+ art 80 dotyczący wynagrodzenia za wykonaną pracę,

    Kiedyś już opisywałem jak ja łopatologicznie :) rozumiem
    stosunki zatrudnienia:
    1. Umowa o dzieło. Jest, działa i skończono w terminie: należy
    się zapłata
    2. Umowa zlecenia. Starał się - należy się zapłata (a że
    nie wyszło - to "mówi się trudno")[1]
    3. Umowa o pracę: przyszedł[2] i coś(*1) robi - należy się zapłata;
    inne przepisy (np. przeciwpożarowe :>) mogą nakładać
    obowiązek postępowania jak w p.2. w odniesieniu do niektórych
    zdarzeń. Pewne właściwości p.2 lub p.1 można uprawdopodobnić
    za pomocą dopuszczonego w KP premiowania.
    *1: Oczywiście tzw. "zakres obowiązków" określa to "coś" co
    powinien (mniej lub więcej skutecznie lub starannie) robić
    pracownik, działania spoza "zakresu" nie liczą się do
    "pracy"...

    >+ art.128 zawierający definicję czasu pracy

    "przyszedł i coś robił" z zastrzeżeniem (*1) :)

    >+ oraz art 144 dotyczący definicji dyżuru.

    "przyszedł i w razie czego będzie coś(*1) robił" ;)
    [...]
    >+ co może oznaczać pojęcie "miejsce pracy" skoro nie ma definicji "praca"

    Do tego IMHO definicji "pracy" nie trzeba - wystarczy że jest
    to "miejsce świadczenia stosunku pracy", wskazane przez
    pracodawcę. Tam gdzie trzeba przyjść !

    Komentarze:
    [1] - niekiedy ma sens i strony (obie) w sposób oczywisty
    godzą się na taki stan rzeczy
    [2] albo i nie - być może z przyczyn niezawinionych (choroba);
    ustawodawca uznał że w takim przypadku też należy się zapłata
    od pracodawcy (a *nie* od zakładu tzw. uzbezpieczeń - co jest
    trudne do pojęcia :])

    Pozdrowienia, Gotfryd