  • 1. Data: 2007-02-07 12:40:56
    Temat: Darowizna czy trzeba zgłaszać u US
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    Witam!

    Razem z żoną chcemy podarowac teściowej samochód. Wartość samochodu to 5tys.
    zł.

    1. Czy taką darowiznę trzeba zgłaszać w Urzędzie Skarbowym? W necie
    znalazłem info, że darowizny o wartości przekraczającej 9637zł trzeba
    zgłosić w ciągu miesiąca, ale nigdzie nie znalazłem jednoznacznej
    odpowiedzi, że mnijeszych nie trzeba zgłaszać.

    2. Samochód jest zarejestrowany na mnie i tylko ja jestem na umowei kupna i
    w dowodzie rejestracyjnym. Czy w umowie darowizny wystarczy, że bedę ja jako
    darczyńca, czy musi być też żona? (mamy wspólnotę majątkową).

    Z góry dziękuje za odpowiedzi

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 2. Data: 2007-02-07 13:34:55
    Temat: Re: Darowizna czy trzeba zgłaszać u US
    Od: "Jacek23" <j...@p...pl>

    Wartosc samochodu wg. Was jest 5000 a wg. US bedzie 15 tys. no i co
    bedzie:)?

    --

    j...@p...pl
    gg: 207344

  • 3. Data: 2007-02-07 14:07:11
    Od: "witek" <w...@g...pl.invalid>

    "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> wrote in message
> [...]
    > zgłosić w ciągu miesiąca, ale nigdzie nie znalazłem jednoznacznej
    > odpowiedzi, że mnijeszych nie trzeba zgłaszać.

    Nie trzeba zgłaszać, o ile suma darowzin z ostatnich 5 lat nie przekroczyła
    tej kwoty.
    Jak nic innego nie darowaliście teściowej to nie trzeba zgłaszać.

    > 2. Samochód jest zarejestrowany na mnie i tylko ja jestem na umowei kupna
    > i w dowodzie rejestracyjnym. Czy w umowie darowizny wystarczy, że bedę ja
    > jako darczyńca, czy musi być też żona? (mamy wspólnotę majątkową).

    Wystarczy twój podpis.

  • 4. Data: 2007-02-07 14:27:28
    Od: "Winetoo" <w...@n...spam.please.com>

    > Nie trzeba zgłaszać, o ile suma darowzin z ostatnich 5 lat nie
    > przekroczyła tej kwoty.
    > Jak nic innego nie darowaliście teściowej to nie trzeba zgłaszać.

    > Wystarczy twój podpis.

    Dzięki.

    A tak OT:
    Czy tak jest tylko w tejs sytuacji, że wystarczy tylko jeden podpis, czy
    zawsze aby rozdać wspólny majątek wystarczy podpis jednogo z małżonków?

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 5. Data: 2007-02-07 15:42:00
    Od: zly <b...@p...fm>

    Dnia Wed, 7 Feb 2007 14:34:55 +0100, Jacek23 napisał(a):

    > Wartosc samochodu wg. Was jest 5000 a wg. US bedzie 15 tys. no i co
    > bedzie:)?

    sprzedadza go urzedowi?
    --
    marcin

  • 6. Data: 2007-02-07 18:43:11
    Od: "szomiz" <s...@k...dostawac.reklamy.przez.net>

    Użytkownik "Winetoo" <w...@n...spam.please.com> napisał w wiadomości
    > Witam!
    >
    > Razem z żoną chcemy podarowac teściowej samochód. Wartość samochodu to
    > 5tys. zł.

    Rotweiler wyszedlby taniej...

    BP, MSPANC

    sz.

  • 7. Data: 2007-02-07 19:02:44
    Od: akala <a...@a...com>

    Dnia Wed, 7 Feb 2007 13:40:56 +0100, Winetoo napisał(a):

> [...]
    > w dowodzie rejestracyjnym. Czy w umowie darowizny wystarczy, że bedę ja jako
    > darczyńca, czy musi być też żona? (mamy wspólnotę majątkową).

    czyj jest ten samochód ? jeżeli pól żony a pół twój to zróbcie tak :
    napiszcie akt darowizny w którym określcie jego wartość na przykład 18
    tysięcy i następnie w tym akcie darowizny napiszcie ,że każde z was daruje
    swoją część teściowej ty a matce żona.
    zgodnie z ustawą o podatku od spadków i darowizn art. 9.1 nie podlega
    opodatkowaniu darowizna jeżeli jej wartość w I grupie jest niższa niż 9.637
    zł. Teściowa należy do I grupy podatkowej. Art 4a nie ma zastosowania bo w
    nim ustawodawca nie wymienia teściowej teścia zięcia i synowej.
    Musicie jednak z takim aktem darowizny udać się do urzędu skarbowego po
    pieczątkę bo wydział komunikacji może tego żądać by samochód
    przerejestrować koszt to ewentualnie tylko opłata skarbowa.

    akala

  • 8. Data: 2007-02-07 21:55:19
    Od: "Winetoo" <n...@n...spam.com>

    Użytkownik "akala" <a...@a...com> napisał w wiadomości

    > czyj jest ten samochód ?

    Wspólny - bo kupiony po ślubie. Ale na umowie kupna i w dowodzie
    rejestracyjnym jestem tylko ja bo tak było wygodniej. Nie wiem, czy dla US
    wspólny to to samo jak gdybyśmy mieli po 50%.

    Pozdrawiam
    Winetoo

  • 9. Data: 2007-02-07 22:19:32
    Od: akala <a...@a...com>

    Dnia Wed, 7 Feb 2007 22:55:19 +0100, Winetoo napisał(a):

> [...]
    > rejestracyjnym jestem tylko ja bo tak było wygodniej. Nie wiem, czy dla US
    > wspólny to to samo jak gdybyśmy mieli po 50%.

    majątek "wyprodukowany" w ramach małżeństwa jest majątkiem wspólnym bez
    względu na to jakie są umowy i wpisy w dowodzie rejestracyjnym , z pewnymi
    wyjątkami ,które tu nie mają zastosowania. To nie ma znaczenia dla urzędu
    skarbowego ,chodzi o to by tak "zmajstrować" akt darowizny aby w tym
    konkretnym przypadku wartość mienia przekazywanego od jednej osoby nie
    przekraczała kwoty którą wskazałem. Nie obniżaj nadmiernie wartości
    samochodu ponieważ w przypadku gdy urząd udowodni , że wartość był zaniżona
    o 30% naliczy podatek. Zgodnie z obecnie obowiązującą ustawą ,w ramach
    rodziny można darować w zasadzie nieograniczone kwoty beż płacenia
    jakiegokolwiek podatku. W tym konkretnym przypadku jest pewna trudność
    ponieważ nie ma tu zastosowania art 4a bo t tym przepisie nie są wymienione
    takie osoby: teść teściowa ,zięć i synowa. Więc najprościej jest tak jak
    napisałem./wymieniłem kwotę 18000 tak dla przykładu / jednak kwota od
    jednego darczyńcy nie może być wyższa niż wskazana poprzednio.
    Proponuję poczytać ustawę :
    http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004
    .142.0001514/Ustawa-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn.
    html

    akala

  • 10. Data: 2007-02-07 22:28:23
    Od: "Winetoo" <n...@n...spam.com>

> [...]
    > Proponuję poczytać ustawę :
    > http://www.infor.pl/podatki/przepisy-prawne/DZU.2004
    .142.0001514/Ustawa-o-podatku-od-spadkow-i-darowizn.

    Nic nie chce kombinować. Samochód na prawdę ma wartość 5tys zł. Chodzi tylko
    oto czy trzeba to zgłaszać w US (bo widziałem info w necie, że tylko powyżej
    9637 trzeba zgłaszać) i kto ma być wpisany w umowie jako darczyńca.

    Jak rozumiem według Ciebie trzeba to zgłosić w US, a w umowie darowizny
    oboje z żoną musimy być wpisani jako darczyńcy. Czy może potrzebne są dwie
    odrębne umowy darowizny?

    Pozdrawiam
    Winetoo