  • 1. Data: 2008-05-08 23:35:42
    Temat: Czym jest podpis?
    Od: "Arek" <a...@w...pl>

    Witam, mam pytanie dotyczące podpisu. Czym właściwie jest podpis? Czym się
    różni podpis od napisania swojego imienia i nazwiska? Ja powiedzmy mam w
    dowodzie podpis gdzie używam małych i dużych liter, kiedy ktoś chce abym mu
    napisał swoje imie i nazwisko(kiedy ktoś chce np. się ze mną jakoś tam
    skontaktować, itp) używam wówczas drukowanych liter... . Czy napisanie
    drukowanych liter jest też podpisem jeżeli NIGDY się tak człowiek, nie
    podpisuje pod jakimiś tam pisamami, umowami, itp?

    Co do bazgrołów. Jak odróżnić coś co jest zwykłym bazgrołerm od parafki?

    Generalnie spotkałem się z opinią, że bada się jak się dany człowiek
    podpisuje..., i sprawdza się np. w dowodzie osobistym wzór jego podpisu,
    itp. Czy mam rację? Chyba nie jest tak, że każdy jeden bazgroł, każde jedne
    napisanie swojego imienia i nazwiska(literami drukowanymi, żeby było super
    czytelnie i tak, żeby było zupełnie inaczej od tego jak się zwykle człowiek
    podpisuje)jest już podpisem/parafką?

  • 2. Data: 2008-05-09 04:59:26
    Temat: Re: Czym jest podpis?
    Od: "andreas" <v...@g...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@w...pl> napisał w wiadomości
    > Czym właściwie jest podpis?

    Wszystkim co własnoręcznie napiszesz w miejscu przeznaczonym na podpis.
    Wolno ci się oczywiscie podpisywac za kazdym razem inaczej, ale musisz sie
    liczyc z tym, że ktos (np. bank) moze ci nie dac czegos (np. pieniedzy),
    skoro sie wczesniej z nim umówiłeś, że twój podpis bedzie wyglądał tak samo
    za każdym razem.

    --
    andreas

  • 3. Data: 2008-05-09 05:50:10
    Od: Maverick <k...@N...pl>

    andreas pisze:
    > U?ytkownik "Arek" <a...@w...pl> napisa^(3) w wiadomo?ci
    >
    > Wszystkim co w^(3)asnore^cznie napiszesz w miejscu przeznaczonym na podpis.
    > Wolno ci sie^ oczywiscie podpisywac za kazdym razem inaczej, ale musisz sie
    > liczyc z tym, ?e ktos (np. bank) moze ci nie dac czegos (np. pieniedzy),
    > skoro sie wczesniej z nim umówi^(3)e?, ?e twój podpis bedzie wygl?da^(3) tak samo
    > za ka?dym razem.

    Powiedzmy ze bedzie podobny ;) bo tak samo to pewnie ciezko.

    W kazdym razie jesli to twoje pismo (w razie watpliwosci ocenia biegly
    grafolog - bada ksztalt literek, nacisk, charakterystyczne cechy literek
    itd - porownuje z wzorcami).

    Co do bankow itd to jesli gdzies skladasz wzor podpisu to jestes
    informowany (gdzies malymi literkami) o wszystkich zasadach - tj. co
    zrobia jak sie nie bedzie zgadzal, czy mozesz go zmienic, itd.

    --
    Regards,
    Maverick

  • 4. Data: 2008-05-09 07:26:55
    Od: "Piotr [trzykoty]" <t...@o...pl>

    Użytkownik "Arek" <a...@w...pl> napisał
    > napisanie swojego imienia i nazwiska(literami drukowanymi, żeby było super
    > człowiek podpisuje)jest już podpisem/parafką?

    IMO muszą być spełnione dwa warunki:
    a) grafologicznie lub w inny sposób da się na tej podstawie dowieść, że
    podpisał to ten człowiek
    b) da się dowieść na podstawie okliczoności, dokumentu, miejsca na nim,
    gdzie to napisał, że działał w takim celu i zamiarze złożenia podspisu tj.
    wyrażenia zgody, akceptacji dokumentu itp.

    Warunek b jest bardzo ciekawy, gdyby nie brać go pod uwagę może dojść do
    sytuacji np. ktoś napisał treść umowy, lecz jej nie podpisał, za to druga
    strona podpisała. Czy ten, który napisał treść - podpisał ją czy nie, bo nie
    ma wątpliwości, że napisał treść? :) IMHO nie można mówić o skutkach
    podpisania tej umowy, mimo, że widać, że napisał jej treść.